Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1568216
Dagens projekt blev att beställa nya skruvar och clips, hoppas de får hem det imorgon.
Har även plockat bort de gamla clipsen men hade inget passande verktyg så jag klippte av dem.
Efter att clipsen demonterats ska man haka loss infästningen på båda sidor (bild 1) och drar ner plasten under vindrutan något.

När ovan är gjort fäller man upp plasten så man ser fläkten långt, långt där inne (bild 2).
Vill man komma åt lättare demonterar man torkararmarna så kan hela plasten under vindrutan plockas bort.

Nu kommer man dock till den största utmaningen: Att nå in till fläkten med en sprayburk.
Det gick bra att nå in med handen så jag kände att fläkten var stabil och snurrade fint men burken jag har är för stor för att krångla ner dit...
Jag sprayade så gott jag kom åt, det är inte helt rätt men värt ett försök. Imorgon lär jag märka om den gnisslar eller ej.

Det man egentligen bör göra är att typ tejpa ihop flera "rör" från sprayburkar så man når in till fläktbladet.
Med hängslen och livrem i åtanke får det nog bli så imorgon, man vill ju slippa oljud om en vecka.

Nåväl, får hoppas att det slutat gnissla och att allt kan återmonteras imorgon :-)

20240122_163130_copy_2016x1512_copy_1613x1210.jpg
20240122_163130_copy_2016x1512_copy_1613x1210.jpg (647.89 KiB) Visad 516 gånger
20240122_163144_copy_2016x1512.jpg
20240122_163144_copy_2016x1512.jpg (568.45 KiB) Visad 516 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1568223
@fjohan82, Mina händer kommer in överallt ;-) Nja, det var lite knepigt sista biten, körde ju med en 500ml CRC Dry Lube + PTFE, även där hade det varit bra med ett längre munstycke.

Typ detta borde man ha hemma som den hemmapulare man är https://www.amazon.se/URAQT-förvaringsl ... hdGY&psc=1
Säljs säker styckpris på Hornbach med
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1568359
Idag har jag gjort det sista i denna process, det låter som att saken tar flera dagar men är man effektiv går det absolut på under en timme.
Började med att tejpa fast ett längre rör från ett vanligt spraymunstycke, vilket gjorde det lättare att kunna spraya längre in på fläktens axel.

Innan allt kunde skruvas ihop var jag förbi Volvo och hämtade två VO30741286, två VO30622556 och fyra VO8662958 vilket är skruvar och clips.
Torkade även rent så mycket det gick, både under all plast och under "gummi-skydden" som sitter över framskärmarna, de sista behandlades med Concept Vista när de hade torkat efter tvätten.

De nya skruvarna till tvärstaget smörjdes in med keramisk pasta, skruvades ur och i några gånger och fick mer smörj innan de skruvades fast med 25Nm.

Nu får man bara hoppas att det gnisslar mindre, om så inte är fallet så är det i alla fall uppsmörjt här och var samt avtorkat där man vanligen inte tvättar. :-)
20240123_192249_copy_2016x1512.jpg
20240123_192249_copy_2016x1512.jpg (497.76 KiB) Visad 473 gånger
20240123_192230_copy_2016x1512.jpg
20240123_192230_copy_2016x1512.jpg (532.39 KiB) Visad 473 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1568360
Micce1980 skrev: mån 22 jan 2024, 18:13 @fjohan82, Mina händer kommer in överallt ;-) Nja, det var lite knepigt sista biten, körde ju med en 500ml CRC Dry Lube + PTFE, även där hade det varit bra med ett längre munstycke.

Typ detta borde man ha hemma som den hemmapulare man är https://www.amazon.se/URAQT-förvaringsl ... hdGY&psc=1
Säljs säker styckpris på Hornbach med
Ja alla har vi våra trix ;-)

Förmodligen är clips billigare på alla andra ställen än hos Volvo... :x
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1569772
S65D skrev: ons 07 feb 2024, 15:23 Låter fläkten som den ska nu?
Både ja och nej.
Själva gnisslandet är borta men det är ett annat ljud som kommer och går, det kan låta när man gasar och upphöra om man bromsar lite hårdare. Andra gånger kan det låta oavsett detta eller ej.
Min tanke är att något glappar/sitter löst så fläkten "går mot" och på så sätt låter.

Det jag tänker mig är att vid lämpligt tillfälle försöka riva samma delar som när jag smörjde upp fläkten för att se och känna efter om något med fläkten eller delar runt den är glappt/löst.
Jag kommer inte betala Volvoverkstan närmare 24K inkl. material för att byta fläkten som läget är nu, det döljs trots allt ganska bra av musik. :-)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1569854
Alltså fläktbyte är en entimmesoperation om bilen står redo inne och man gjort det förr. Lägg på en halvtimme i förberedelser.

24k är stöld. Under 10k absolut, det är ändå lite rivsår och specialverktyg som ska till.
av Dpblad
#1569876
Saknar en VARNING i den här tråden. Om man sprayar med fläkten igång riskeras antändning och explosion av spraygasen. Det är lätt hänt att man försöker spraysmörja mer och mer om effekten uteblir. Till slut kan allt antändas samtidigt som du står med ansiktet framför kanonens eldrör där röret bidrar till effekt och verkan.
av Dpblad
#1569877
TommyP86 skrev: fre 09 feb 2024, 20:38 Alltså fläktbyte är en entimmesoperation om bilen står redo inne och man gjort det förr. Lägg på en halvtimme i förberedelser.
En timme låter lite väl imponerande. Jag har å andra sidan bara bytt på V70. Vet du vilka moment som kan utgå eller är enklare? Stol, golv, cem, spjäll, instrument, ventrör, etc ?
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]