Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HDvTim
#1566062
Hej på er!

Mitt första inlägg på forumet, men har i flera år tagit nytta av andra personers trådar.

Men nu har jag stött på patrull med bilen, vi kör en XC60 D3 -15 som familjebil. Bilen har aldrig direkt krånglat förutom småsaker man själv enkelt löser. Den har regelbundet servats på främst Mekonomens verkstäder. Under sommaren 2023 så började varningsmeddelandet för Försämrad motorprestanda dyka upp i min display, sedan tillhörande motorlampa. Detta visades sig vara MAP-senorn som ballat ur, efter byte fungerade det fint igen.

För cirka en vecka sedan kom nästa felkod, P04D9. Vilket enligt min uträckning är felkod för dåligt luftflöde till EGR:en. Eftersom bilen idag ändå skulle servas väntade jag med att ta tag i problemet till idag. Verkstaden kollade om rengöring krävdes vilket de inte tyckte, de gjorde även ett vad dom kallade röktest för att kolla läkage, även detta med lyckat resultat, alltså ingen läcka. De släckte lampan och utförde den vanliga servicen, luftfilter, kupéfilter, oljebtye osv. Alltså inget avancerat.

Men, cirka 5 mil körning därefter började då varningsmeddelandet för Försämrad motorprestanda härja igen. Men, ingen felkod. Efter att sökt runt lite så verker det kunna bero på en massa olika ting, har någon en idé vad jag kan testa härnäst?

Känns onödigt dyrt att fortsätta köra kärran till verkstad och betala massa stålar om man kan göra något på eget hand.

Tacksam för svar!
av berrabus
#1566074
Känns konstigt att det r ett varningsmeddelande om försämrad motorprestanda men ingen felkod.

Med tanke på att du anger felkoden P04D9 antar jag att det inte är utläst från Vida och det är väl en bra start att göra det med Vida istället.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1566079
@berrabus, För att det är så lätt hade jag börjat här och rengöra givaren för laddluft men ja, kanske bäst att programera bort egr viewtopic.php?f=70&t=173183&p=1531080&h ... h#p1531080

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]