Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Officefb
#1564988
Hej!

Är lite sugen på en V60 diesel med automatlåda. Egentligen behöver jag nog en V70 men jag måste erkänna att jag är sugen på V60 efter att ha läst hur sportig den är. Men jag har några frågor:

1. Hur är hållbarheten på VEA D4 + 8-stegad Geartronic från 2014-2015? Den gamla femcylindriga dieseln och 6-stegade automaten har väl gott rykte och går väl skottsäkert 35 000 mil+ utan några konstigheter. Är den nyare kombinationen lika stabil?

2. Jag är lite sugen på motoroptimering, typ 250 hk eller så. Hur väl tål VEA + 8-stegad Geartronic det?
Har alla 181 hk D4 FWD den nya VEA-motorn? Vad jag förstår går det att mjukvarutrimma dessa till 250 hk, men håller det?

3. Går det lätt att se vilka bilar som är utrustade med rattpaddlar så man kan sålla bland alla annonserna? Är väldigt sugen på det även om det inte är något absolut krav.

Som det är nu så står det mellan "gamla" 2011-2013 och nyare 2014-> men det är lite klurigt.

Fördel 2011-2013:
Snyggare (subjektivt, men jag tycker den gamla fronten är mycket snyggare)
Stabil beprövad motor och drivlina
Billigare inköp

Fördel 2014->:
Lägre förbrukning
Lägre skatt
Euro 6
Bättre utväxling med lägre varvtal i marschfart

Vissa verkar gilla känslan i den nya drivlinan bättre än den gamla medan andra tycker tvärt om, så det verkar vara hugget som stucket.

Finns det något annan betydande skillnad mellan modellåren? Några skillnader i chassi eller så man bör tänka på?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1565053
Sant, många är med renoverade så man bör kolla så de är det, hur vet jag faktiskt inte. Som min som lirar som den skulle från början men ja det är 181hk fwd. Jag har sparat dokumentationen på renoveringen så nästa ägare får de med sig
av Buckshot
#1565066
Jag skulle inte gå så långt som att säga att den är sportig men den är ju lite mindre än V70. R design finns ju också förstås.
Jag har en 2017 S60 D4 med 8sp automat. Ska du köpa Vea så köp en nyare då dom första årsmodellerna har mest problem.
Den 8 växlade lådan är inget problem.
D4 Vea hade 181hk första åren för att sedan öka till 190 hk.
Jag har kört med BSR steg 1+ 270hk/530nm i 3,5år/7000mil utan problem.
Bränsleförbrukningen ligger på 0,53 bl.körning men jag kör mest landsväg.
Om man jfr med 5an så skulle jag säga att VEA är bättre på allt utom ljudet.
av S65D
#1565089
Buckshot skrev: sön 24 dec 2023, 04:09D4 Vea hade 181hk första åren för att sedan öka till 190 hk.
Ja, lite intressant att prestandan sänktes men siffrorna på pappret ökade.
Om man jfr med 5an så skulle jag säga att VEA är bättre på allt utom ljudet.
Håller med, VEA låter mer plågad vid fullgas men annars är det rätt låga varv nästa hela tiden. Sen finns femman med AWD, men annars håller jag med helt och hållet.
av Officefb
#1565093
Tack för alla svar. Har sökt runt på VEA efter att jag skapade inlägget och det verkar vara balsansaxlar, sotbeläggningar på ventiler och spruckna motorblock som verkar vara de vanligaste problemen.

Tror jag får stryka VEA-bilarna även om de på pappret verkar riktigt trevliga. Är inte sugen på ett sprucket motorblock eller någon topplocksrenovering.

De nyare VEA är utanför budget :)
av rosefors
#1565507
Officefb skrev: sön 24 dec 2023, 17:39 Tack för alla svar. Har sökt runt på VEA efter att jag skapade inlägget och det verkar vara balsansaxlar, sotbeläggningar på ventiler och spruckna motorblock som verkar vara de vanligaste problemen.

Tror jag får stryka VEA-bilarna även om de på pappret verkar riktigt trevliga. Är inte sugen på ett sprucket motorblock eller någon topplocksrenovering.

De nyare VEA är utanför budget :)
Lägg till igensatta oljeringar fram till och med årsmodell 2016.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1565618
Med dina effektönskemål hade jag absolut valet en D5:a. Jag skulle aldrig köpa en VEA från 14-15 med tanke på alla kostsamma problem som folk haft med dessa.
Användarvisningsbild
av Derank
#1565628
Säger som Martin, skippa de tidiga VEA, det är nog den sämsta spisen sedan 264 tiden. 5cyl is the shit, låter som en traktor med tuggar på i evigheter.
Problem underrede framstol 740 88a

Skull byta sisten på framstolen 740 88a Det […]

Smörja! Vet du inte?

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

Tack så mycket för svaren. Nu har jag b[…]