- fre 22 dec 2023, 19:15
#1564988
Hej!
Är lite sugen på en V60 diesel med automatlåda. Egentligen behöver jag nog en V70 men jag måste erkänna att jag är sugen på V60 efter att ha läst hur sportig den är. Men jag har några frågor:
1. Hur är hållbarheten på VEA D4 + 8-stegad Geartronic från 2014-2015? Den gamla femcylindriga dieseln och 6-stegade automaten har väl gott rykte och går väl skottsäkert 35 000 mil+ utan några konstigheter. Är den nyare kombinationen lika stabil?
2. Jag är lite sugen på motoroptimering, typ 250 hk eller så. Hur väl tål VEA + 8-stegad Geartronic det?
Har alla 181 hk D4 FWD den nya VEA-motorn? Vad jag förstår går det att mjukvarutrimma dessa till 250 hk, men håller det?
3. Går det lätt att se vilka bilar som är utrustade med rattpaddlar så man kan sålla bland alla annonserna? Är väldigt sugen på det även om det inte är något absolut krav.
Som det är nu så står det mellan "gamla" 2011-2013 och nyare 2014-> men det är lite klurigt.
Fördel 2011-2013:
Snyggare (subjektivt, men jag tycker den gamla fronten är mycket snyggare)
Stabil beprövad motor och drivlina
Billigare inköp
Fördel 2014->:
Lägre förbrukning
Lägre skatt
Euro 6
Bättre utväxling med lägre varvtal i marschfart
Vissa verkar gilla känslan i den nya drivlinan bättre än den gamla medan andra tycker tvärt om, så det verkar vara hugget som stucket.
Finns det något annan betydande skillnad mellan modellåren? Några skillnader i chassi eller så man bör tänka på?
Är lite sugen på en V60 diesel med automatlåda. Egentligen behöver jag nog en V70 men jag måste erkänna att jag är sugen på V60 efter att ha läst hur sportig den är. Men jag har några frågor:
1. Hur är hållbarheten på VEA D4 + 8-stegad Geartronic från 2014-2015? Den gamla femcylindriga dieseln och 6-stegade automaten har väl gott rykte och går väl skottsäkert 35 000 mil+ utan några konstigheter. Är den nyare kombinationen lika stabil?
2. Jag är lite sugen på motoroptimering, typ 250 hk eller så. Hur väl tål VEA + 8-stegad Geartronic det?
Har alla 181 hk D4 FWD den nya VEA-motorn? Vad jag förstår går det att mjukvarutrimma dessa till 250 hk, men håller det?
3. Går det lätt att se vilka bilar som är utrustade med rattpaddlar så man kan sålla bland alla annonserna? Är väldigt sugen på det även om det inte är något absolut krav.
Som det är nu så står det mellan "gamla" 2011-2013 och nyare 2014-> men det är lite klurigt.
Fördel 2011-2013:
Snyggare (subjektivt, men jag tycker den gamla fronten är mycket snyggare)
Stabil beprövad motor och drivlina
Billigare inköp
Fördel 2014->:
Lägre förbrukning
Lägre skatt
Euro 6
Bättre utväxling med lägre varvtal i marschfart
Vissa verkar gilla känslan i den nya drivlinan bättre än den gamla medan andra tycker tvärt om, så det verkar vara hugget som stucket.
Finns det något annan betydande skillnad mellan modellåren? Några skillnader i chassi eller så man bör tänka på?