Sida 1 av 1

Nytt batteri och batterilock

Postat: fre 22 dec 2023, 18:46
av janssonpeter
Hej!
Är less på att Volvo underdimensionerat batteriet på XC60 2017 så det inte räcker till i Norra Norrland och myggfria perioden.

Nu får det bli ett nytt batteri och batterilock.

Vad är bästa alternativen och vad har ni köpt?
Kikar på 96Ah och lock som passar till det om inte ni har bättre lösningar.

Re: Nytt batteri och batterilock

Postat: fre 22 dec 2023, 19:01
av janssonpeter
IMG_5493.jpeg
IMG_5493.jpeg (2.11 MiB) Visad 1508 gånger

Re: Nytt batteri och batterilock

Postat: fre 22 dec 2023, 19:21
av Lobocut
Ja, det är ju inga problem med att stoppa i så stort batteri som du får plats med. Det viktiga är bara att det är samma volt.

Det ser också väldigt fuktigt ut vid batteripolen, som kan orsaka krypström. Och du är säker på att det är det stora batteriet det är dåligt, och inte stödbatteriet? Bästa är att testa batterierna med en batteritestare.

Re: Nytt batteri och batterilock

Postat: fre 22 dec 2023, 19:25
av kebabpizza
Använder du värmaren flitigt?
Den äter ju rätt duktigt på batteriets livslängd.

Re: Nytt batteri och batterilock

Postat: tis 09 jan 2024, 11:28
av janssonpeter
Kör dieselvärmaren då det behövs men laddar batteriet ca var 7-14 dag med ctek.

Bytte till ett 82 Ah och nu fungerar det mycket bättre. Det var det stora batteriet som hade blivit dåligt.

Dock behövs ett nytt lock och Volvo är billigast hittills på 360kr, billigare än piratlocken alltså.

Re: Nytt batteri och batterilock

Postat: tis 09 jan 2024, 20:26
av Derank
Kör värmaren 2-3gg dagligen vintertid, bor mitt i sverige, laddar aldrig batteriet, första hölli 18mån, det andra bytet jag igår efter ca 5 och ett halvt år, så nog fan håller det utan laddning och ett konstant användande.

Re: Nytt batteri och batterilock

Postat: tis 09 jan 2024, 20:39
av MarcusJ
Derank skrev: tis 09 jan 2024, 20:26 Kör värmaren 2-3gg dagligen vintertid, bor mitt i sverige, laddar aldrig batteriet, första hölli 18mån, det andra bytet jag igår efter ca 5 och ett halvt år, så nog fan håller det utan laddning och ett konstant användande.
Det beror ju helt och hållet på hur man kör under dagen.

Re: Nytt batteri och batterilock

Postat: tis 09 jan 2024, 22:53
av Derank
Konstant kortkörningar, 3-18km 6-7 dagar i veckan, en 4-8 turer per dag,

Re: Nytt batteri och batterilock

Postat: tis 23 jan 2024, 22:48
av janssonpeter
Lobocut skrev: fre 22 dec 2023, 19:21 Ja, det är ju inga problem med att stoppa i så stort batteri som du får plats med. Det viktiga är bara att det är samma volt.

Det ser också väldigt fuktigt ut vid batteripolen, som kan orsaka krypström. Och du är säker på att det är det stora batteriet det är dåligt, och inte stödbatteriet? Bästa är att testa batterierna med en batteritestare.
Det är fett på polerna för att undvika korrosion. Funkar bra 👍