Smält kolv! Orsak?
Postat: tis 19 dec 2023, 12:20
Hej!
Jag har en 2012 V60 T6 AWD. Bilen hade rullat ungefär 24.000mil när motorn blev orkeslös, började ryka mycket, den gick ojämnt och det var uppenbart att motorn bara gick på 5 cylindrar.
Jag gjorde ett komp-test och fick 0 kompression i cylinder 6. Jag stack ner en inspektions-kamera genom tändstiftshålet och det kunde konstateras att det hade smält ett hål i kolven.
Jag fick tag i en begagnad motor med låga mil och har nu bytt motor!
MEN, innan jag vågar börja köra måste jag ta reda på vad som orsakat att kolven smälte.
Jag har inte kunnat hitta så mycket information om bränsletrycket.
Vad ska bränsletrycket ligga på vid tomgång?
Bränsletrycksgivaren i änden av spridar-bryggan är utbytt, för säkerhets skull.
Spridarna är ultraljudstvättade och testade. Samtliga spridare ska enligt testet vara OK
Dock upptäckte jag att någon har varit och pillat med spridarna innan.
En spridare saknade det övre clipset för o-ringen.
En annan hade fel/ en annan typ av det övre clipset för o-ringen
En (eller fem) spridare är utbytt, och skiljer sig främst på hur den är märkt. Denna står det VOLVO och ett reservdelsnummer på (30777502).
De andra spridarna är bara märkta FoMoCo, en oläsbar QR-kod och ett o-googlingsbart nummer.
Vad tror ni? har jag blivit blåst på spridar-testet? Byta en spridare? Byta alla?(dyra rackare) Nya? begagnade? Rycka ur det trasiga filtret, göra rent, köra på och lita på spridar-testet?
Jag har en 2012 V60 T6 AWD. Bilen hade rullat ungefär 24.000mil när motorn blev orkeslös, började ryka mycket, den gick ojämnt och det var uppenbart att motorn bara gick på 5 cylindrar.
Jag gjorde ett komp-test och fick 0 kompression i cylinder 6. Jag stack ner en inspektions-kamera genom tändstiftshålet och det kunde konstateras att det hade smält ett hål i kolven.
Jag fick tag i en begagnad motor med låga mil och har nu bytt motor!
MEN, innan jag vågar börja köra måste jag ta reda på vad som orsakat att kolven smälte.
Jag har inte kunnat hitta så mycket information om bränsletrycket.
Vad ska bränsletrycket ligga på vid tomgång?
Bränsletrycksgivaren i änden av spridar-bryggan är utbytt, för säkerhets skull.
Spridarna är ultraljudstvättade och testade. Samtliga spridare ska enligt testet vara OK
Dock upptäckte jag att någon har varit och pillat med spridarna innan.
En spridare saknade det övre clipset för o-ringen.
En annan hade fel/ en annan typ av det övre clipset för o-ringen
En (eller fem) spridare är utbytt, och skiljer sig främst på hur den är märkt. Denna står det VOLVO och ett reservdelsnummer på (30777502).
De andra spridarna är bara märkta FoMoCo, en oläsbar QR-kod och ett o-googlingsbart nummer.
Vad tror ni? har jag blivit blåst på spridar-testet? Byta en spridare? Byta alla?(dyra rackare) Nya? begagnade? Rycka ur det trasiga filtret, göra rent, köra på och lita på spridar-testet?