Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EMJA
#1564648
Hej!
Jag har en 2012 V60 T6 AWD. Bilen hade rullat ungefär 24.000mil när motorn blev orkeslös, började ryka mycket, den gick ojämnt och det var uppenbart att motorn bara gick på 5 cylindrar.
Jag gjorde ett komp-test och fick 0 kompression i cylinder 6. Jag stack ner en inspektions-kamera genom tändstiftshålet och det kunde konstateras att det hade smält ett hål i kolven.

Jag fick tag i en begagnad motor med låga mil och har nu bytt motor!

MEN, innan jag vågar börja köra måste jag ta reda på vad som orsakat att kolven smälte.

Jag har inte kunnat hitta så mycket information om bränsletrycket.
Vad ska bränsletrycket ligga på vid tomgång?

Bränsletrycksgivaren i änden av spridar-bryggan är utbytt, för säkerhets skull.

Spridarna är ultraljudstvättade och testade. Samtliga spridare ska enligt testet vara OK

Dock upptäckte jag att någon har varit och pillat med spridarna innan.
En spridare saknade det övre clipset för o-ringen.
En annan hade fel/ en annan typ av det övre clipset för o-ringen
En (eller fem) spridare är utbytt, och skiljer sig främst på hur den är märkt. Denna står det VOLVO och ett reservdelsnummer på (30777502).
De andra spridarna är bara märkta FoMoCo, en oläsbar QR-kod och ett o-googlingsbart nummer.

Vad tror ni? har jag blivit blåst på spridar-testet? Byta en spridare? Byta alla?(dyra rackare) Nya? begagnade? Rycka ur det trasiga filtret, göra rent, köra på och lita på spridar-testet?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1564676
Fick du med spridare på utbytesmotorn?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1564678
Jag hade faktiskt bytt alla spridare. Kanske onödigt, men första tanken är spridarhavaeri om kolven smält. Var det den första, kommer det fler, varför hände det och vad händer om det sker igen?
av EMJA
#1564774
Jag tänkte lite samma först. Men spridarna är ju testade och fungerar som dom ska. Så att det va en spridare som orsakat att kolven smälte är ju osannolikt.
Jag misstänker att min bränslepump är kass. Och spridaren till cyl 6 sitter längst ifrån inloppet i spridar-bryggan och blir den första som drabbas.
av lars627
#1572114
Trycket i fuelrailen är typ 45bar så alla spridare får samma mängd soppa oavsett var de sitter. Det beskrivs avvikelser på spridare så de hade jag bytt. Nu vet jag inte hur mycket det skiljer mellan motorerna i pris men mina kostar 1250 styck på mekonomen(Bosch). Det är samtidigt viktigt att de byts samtidigt då alla får samma data och olika förutsättningar ger olika utfall.
Därför fallerar ofta resten av spridarna när man bytt ut en som varit defekt.
Jag vet av egen erfarenhet då alla mina spridare dog inom 15 mil från den första dog.
Jag undersökte det då, då det kändes typ tidsinställt.
14000mil då ska alla dö typ.
Det som var skönt var att systemet kände av de nya spridarna o gifte in dem i systemet automatiskt.

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]

Volvo 960 dricker mycket

Får du inga felkoder? Om du plockar bort sak[…]

Vindrutespolning

Var det enkelt att byta? Du gjorde det underifr&ar[…]