- sön 03 dec 2023, 19:24
#1562936
På en så ny bil så kontrolleras bränsle och tändsystem kontilunerligt så kör du på "för dåligt" bränsle så reduceras effekten på motorn och oftast tar den mer bränsle då. Kör du på "bättre" bränsle "optimerar" systemen bränslemängd och tändinställning så motorn fungerar så bra och snålt som möjligt. Detta under förutsättning att motorn är i optimal kondition. Ett gammalt luftfilter eller gamla tändstift gör betydligt större skillnad än om du kör på 95 eller 98 oktan. Dock är skillnaden så liten att man märker inte någon skillnad vid normal körning. Möjligtvis kan man märka skillnaden i bränsleförbrukningen. Den bör ta mindre bränsle om du kör på 98 oktan, men skillnaden är inte så stor att att det prismässigt lönar sig. Om du optimerar motorn för E85 (104 oktan) kan det prismässigt bli lägre kostnad per mil men förbrukningen ökar med c:a 30 %
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V