Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vilkenv60
#1562863
Hej! Har sökt runt i forumet men inte kunnat hitta någon bra infomation om detta. Vilket bränsle är bäst för en v60 t3 vea motor, 95 eller 98 oktan? Undrar även om det skiljer sig nämnvärt mellan de olika bensinstationerna. I tanklocket nämns både e5 och e10 så förstår jag rätt kan båda användas men någon lär väl ha räknat ut vilken som är mest värd att tanka.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1562936
På en så ny bil så kontrolleras bränsle och tändsystem kontilunerligt så kör du på "för dåligt" bränsle så reduceras effekten på motorn och oftast tar den mer bränsle då. Kör du på "bättre" bränsle "optimerar" systemen bränslemängd och tändinställning så motorn fungerar så bra och snålt som möjligt. Detta under förutsättning att motorn är i optimal kondition. Ett gammalt luftfilter eller gamla tändstift gör betydligt större skillnad än om du kör på 95 eller 98 oktan. Dock är skillnaden så liten att man märker inte någon skillnad vid normal körning. Möjligtvis kan man märka skillnaden i bränsleförbrukningen. Den bör ta mindre bränsle om du kör på 98 oktan, men skillnaden är inte så stor att att det prismässigt lönar sig. Om du optimerar motorn för E85 (104 oktan) kan det prismässigt bli lägre kostnad per mil men förbrukningen ökar med c:a 30 %
#1562957
Okej tack! Så då kan man säga att det egentligen är bättre att tanka 95 istället så länge man inte är ute efter den sista effekten i motorn? Det är alltså inte skadligt att köra 95? Hur fort går det för motorn att ställa om sig? Tänker ifall man först kör en tank på 95 och sen nästa på 98 för att testa skillnaden
av kievY
#1563035
Den är optimerad för mest effekt med 98 oktan. Men 95 räcker vid vanlig körning. När jag var utomlands i somras körde jag på 98 då jag körde mycket autobahn och lastad bil.
av kievY
#1563320
Vid 98 oktan märkte jag att bilen blev piggare och lite snålare, men med tanke på att 98 oktan finns typ bara på bemannade stationer i Sverige och kostar ca 2 kr mer så är det inte värt.. men på långresor och utomlands så kör jag det.
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]