Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av oskich
#1561459
Lobocut skrev:
dannesk skrev:Om det inte kommer någon lösning för svenska marknaden så kommer jag skaffa en VDD, då får man bl.a. fjärrstart av värmaren via 4G samt massa andra funktioner som man kan läsa via nedan länk.
https://d5t5.com/article/vdash-vdd-dongle
Det står dock i länken att dongeln går på 2G och GSM. Då kommer inte denna fungera heller.
Finns en ny version:
Kod: Markera allt
VDD V1_3X:
supports 2G and 4G GSM networks, specifically LTE-CATM and LTE-NB
coverage: EU 28, Switzerland, Norway, USA, Canada, Japan
where the 2G and 4G CATM/NBIOT GSM network is in operation.
https://d5t5.com/article/dongle-versions-explanation
av Lobocut
#1561463
Att göra så att värmaren går att köra via nycken är ju en kraftig ned gradering, och inget jag skulle göra. Den har ju en kraftigt begränsad räckvidd, och kan få problem om det är för mycket hinder i vägen.

Jag vet vet att man kunde få fjärrstyrning via app, från webasto, om man redan hade en bräsnslevärmare monterad sedan tidigare som saknade fjärrstyrning via app. Frågan är om den lösningen fungerar på volvo. Och vad det skulle kosta.
Användarvisningsbild
av Derank
#1561484
Det är typ det enda jag använder, du har 100m räckvid om du har keyless, 3tryck på knappen och värmaren startar, appen fungerar ju iaf knappt vintertid, ständiga problem att logga in.
av dannesk
#1561509
Derank skrev:Det är typ det enda jag använder, du har 100m räckvid om du har keyless, 3tryck på knappen och värmaren startar, appen fungerar ju iaf knappt vintertid, ständiga problem att logga in.
Använder appen 2-4ggr per dag ibland mer under vintern och har aldrig haft några problem (förutom nån enstaka dag) under de 7år jag använt VOC. Sätta timer på distans är ju inte möjligt med nyckellösningen och du måste ju ha fri sikt till bilen så du vet om det startar. Blir 4G VDD dongeln för mig så man kan starta värmaren/övervaka bilen på distans ifall det inte kommer nån lösning, nyckelstart är inget alternativ för mig iaf.
Användarvisningsbild
av Derank
#1561510
allt beror ju såklart på hur man bor, bilen står, hur man använder appen osv. Jag använder inget i appen, jag ser bilen från soffan i vardagsrummet och på arbetet står biln utanför min verkstad, jag har aldrig använt timer så för mig är det ett ikke problem att VOC lägger ner, men allt beror såklart på hur man använder det.

Jag går tom ut och startar bilen på morgonen när det är 20 minus el mer för då räcker inte enbart 30min dieselvärmare till, tycker jag
av S65D
#1561520
Har man haft VoC under flera år har man så klart utvecklat sitt egna behov. Säkerligen få som använder alla funktioner i appen men de flesta har nog olika favoriter.

Starta värmaren, skicka destination till bilens GPS och få meddelanden om olåst/öppen dörr/ruta är mina mest använda. Några hundra kronor om året för det är helt OK.

3500 kr för att kunna starta värmaren med nyckel är lite väl. Hade egentligen klarat mig med en lösning som endast startar värmaren.
Användarvisningsbild
av Kaxe
#1561543
Står ju lite skumt om man läser vad som funkar med denna VDD, skrev in mitt VIN nummer på min V60 2012 och kollade vad som skulle funka, på start dieselvärmare står det supported ,MEN sen står det under supported (must be configured inCEM ) The car has to be configured properly to support parking heater remote control. Please check car setting in VDASH2.
av dannesk
#1561569
Kaxe skrev:Står ju lite skumt om man läser vad som funkar med denna VDD, skrev in mitt VIN nummer på min V60 2012 och kollade vad som skulle funka, på start dieselvärmare står det supported ,MEN sen står det under supported (must be configured inCEM ) The car has to be configured properly to support parking heater remote control. Please check car setting in VDASH2.
Du har en P3-bil så du måste ha denna funktion aktiverad i bilen för att det ska fungera vilket du ska ha om du har möjlighet till inställning av timer i bilens meny.
Detta kollar man annars med VDASH och DICE dongle.
Bilagor
Heater.jpg
Heater.jpg (20.62 KiB) Visad 571 gånger
Användarvisningsbild
av Kaxe
#1561581
dannesk skrev:
Kaxe skrev:Står ju lite skumt om man läser vad som funkar med denna VDD, skrev in mitt VIN nummer på min V60 2012 och kollade vad som skulle funka, på start dieselvärmare står det supported ,MEN sen står det under supported (must be configured inCEM ) The car has to be configured properly to support parking heater remote control. Please check car setting in VDASH2.
Du har en P3-bil så du måste ha denna funktion aktiverad i bilen för att det ska fungera vilket du ska ha om du har möjlighet till inställning av timer i bilens meny.
Detta kollar man annars med VDASH och DICE dongle.
Ahhhh tackar... då fattar till och med jag hahaha
av matnik
#1570806
Hej!

Jag har bilen står så att jag inte kan starta värmaren med fjärrnyckel. Så jag har köpt denna Vdd-dongle till min Volvo v60 2014. Så jag håller på och testar den och hittills har jag bara positiva erfarenheter. Jag köpte den variant som har stöd för 4g. Smidig liten dongle som man sätter i ODB-uttaget.

Man kan göra det mesta som att stoppa/starta värmare låsa , öppna dörrar (inkl. taklucka) tuta funkar och blinka med lysen.

Man kan göra lite extra inställningar som t ex att när man låser bilen så ser den till att alla rutor inkl. taklucka stängs. Man ser också eventuelle felkoder i bilen. Körjournal finns också.

Det jag saknar är att kunna skicka adresser till Sensus navigationen, men det är väl en sak som säkert inte går att lösa.

Kan återkomma när jag kört den lite mer, hittills har jag bara haft den några veckor.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]