Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emanuels
Hej experter,

Hörde en skallrande ljud på vägen hem från svampskogen idag. Visade sig vara något vänster bak. se bilder. Rookie som jag är har jag ingen aning om vad denna heter. Går det ett byta bara ”infästningen” högst upp, eller behöver hela delen bytas?

Tacksam för all hjälp!

Volvo v60 d2 -2012. Inget sportchassi eller sådant.
Bilagor
IMG_5905.jpeg
IMG_5905.jpeg (3.9 MiB) Visad 1707 gånger
RenderedImage.jpeg
RenderedImage.jpeg (1.08 MiB) Visad 1707 gånger
Användarvisningsbild
av StefanN
Har för mig den finns lös, va det inte nån med samma problem nyss?
av S6024t
Finns lösa bytt på en s80 för några år sedan, men problemet kan vara att muttern på stötdämparen kan ha rostat fast..
Användarvisningsbild
av TommyP86
Köp märkesdelar. Jag köpte skruvats egna för några år sen eftersom det var enkelt. Gick inte länge så sprack gummit.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Detta hände på min V60 förra veckan och några dagar senare även på Dotterns V60 , helt otroligt , köpte bägge fästena på Vparts , kostade 259 kr och är gjorda i metall och inte gjutjärn som dessa fästen var, på min höll jag inte på att få bort nedre bult på stötdämparen ,satt som satan så fick lägga på induktiv värmare 2ggr sen lossnade den, på dotterns lossnade bulten hur lätt som helst.
av lars627
Kaxe skrev:Detta hände på min V60 förra veckan och några dagar senare även på Dotterns V60 , helt otroligt , köpte bägge fästena på Vparts , kostade 259 kr och är gjorda i metall och inte gjutjärn som dessa fästen var, på min höll jag inte på att få bort nedre bult på stötdämparen ,satt som satan så fick lägga på induktiv värmare 2ggr sen lossnade den, på dotterns lossnade bulten hur lätt som helst.
Hej. Jag tror att mitt stötdämparfäste börjat gå sönder då det klonkar ibland där bak. Har haft bilen på lyft och inte hittat några fel eller slitna bussningar osv.
Till min fråga, hur lossar man stötdämparfästet bak? Måste inredningen rivas så den lossas inifrån eller det går att göra enbart utifrån?

Biltemas rostborttagare som man penslar på h[…]

XC90 Facelift

Prissättning är ju minst sagt intressant[…]

DSC00022.JPG Det var ett misstag av mig att inte[…]

Hej allihop! Har nu gett mig på kompressorl[…]