Sida 1 av 1
V60 D4204T5 2014 Olje läckage?
Postat: fre 07 jul 2023, 18:30
av Tessan
Hej.
Jag står i valet om jag ska köpa en v60 2014 med D4 motor.
Till saken är att jag såg att det fuktat på ovansidan vid grenröret. Min fundering är om nån har en gissning vad det kan vara eller om det är ett vanligt fel?
20230707_170940.jpg (4.66 MiB) Visad 1184 gånger
Re: V60 D4 2014 Olje läckage?
Postat: fre 07 jul 2023, 21:18
av Hasse53
D4 anger ingen specifik motor utan anger bara prestanda. Modellår 2014 var två olika motorer aktuella , dels en tvåliters femma och dels en helt nyutvecklad tvåliters fyra (VEA=Volvo Engine Architecture). Av ditt foto ser det ut som det är en VEA motor. Jag har själv hyrt en V70 med VEA motor och det var en positiv bekantskap. Tyvärr var bilindustrin i Europa inne i en period där låg bränsleförbrukning var högsta prioritet och ett sätt var att minimera friktionen inne i motorn. Därför minskades dimensionen på oljeskrapringar med påföljd att dessa under vissa omständigheter sattes igen och att oljeförbrukningen "skenade"(typ 1 liter på 20 mil). Som lök på laxen ville bilindustrin även minska vibrationerna som motorerna genererade och monterade balansaxlar. I Volvos fall skapar balansaxlarna ibland ett irriterande vinande oljud som kan vara svårt att åtgärda, se monstertråd av "cotag".
På fotot ses ett oljeläckage förmodligen från ventilkåpan, inte akut, men dyrt att åtgärda, vanligt på femmorna(åtminstone på min bil).
Mina råd:
- Om det är femman så är den relativt ofarlig att köpa.
- Om fyrcylindrig och bilen inte dragit olja tidigare och man kan bibehålla användningsområde dvs köra på samma sätt som tidigare så är det ok att köpa.
- Om fyrcylindrig och det går att verifiera att kolvringar bytts ut så är det ok att köpa.
- Om fyrcylindrig och balansaxlar viner, köp inte.
- Överväg om en D2 räcker till så får du istället troligtvis byta spridare för 20 kkr förr eller senare.
Välkomnar vidare synpunkter/råd!
/Hasse
Re: V60 D4 2014 Olje läckage?
Postat: fre 07 jul 2023, 23:24
av Tessan
Hej.
Tack för svar. Det jag lyckades få fram är att det är en D4204T5. Går det att se vilken av de du nämner det är?
Re: V60 D4 2014 Olje läckage?
Postat: fre 07 jul 2023, 23:47
av Cotag
Det är en VEA, fyrcylindrig som Hasse53 beskriver häruppe.
Re: V60 D4204T5 2014 Olje läckage?
Postat: mån 10 jul 2023, 08:56
av Tessan
Tack för svar.
Känns som lite riskabelt att köpa denna då när man inte riktigt vet var oljan kommer ifrån eller inte heller vad som är bytt.
Re: V60 D4204T5 2014 Olje läckage?
Postat: mån 10 jul 2023, 10:53
av berrabus
Tessan skrev:Tack för svar.
Känns som lite riskabelt att köpa denna då när man inte riktigt vet var oljan kommer ifrån eller inte heller vad som är bytt.
Läckaget kan vara det lilla utan att veta vad som gjorts med bilen innan.
Har du otur drar den väldigt mkt olja och skulle kunna sluta med motorbyte.
Stora problemen med denna motor är oljeförbrukning, balansaxlar och EGR. Alla är kostsamma att fixa.
Är allt som det skall är det en trevlig motor men det vet du inte förrän du kört med den ett tag.
Re: V60 D4204T5 2014 Olje läckage?
Postat: mån 10 jul 2023, 14:40
av fjohan82
Det är kanske klokare för TS att leta efter en senare D4?
Motorn i min bil heter D4204T14 (190hk istället för 181) och drar typ noll olja, den närmar sig 20000 mil och jag har fyllt på några deciliter vid ett(1) tillfälle mellan servicear.
Den har samma motornummer som en V60 MY19, dvs den nya modellen.
Den har dock haft ett läckage i främre packningen till vevaxeln, det tog Volvias försäkring (maskinskada 10år/20000 mil) en del av då det även drog med sig byte av kamremmen.
Annars är jag absolut nöjd med den motorn och 8-stegade lådan.