Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kruthus
#1543286
Jahopp, då vill bilen ha service igen vid 20600 mil. Har alltid servat på Bilia men kom i kontakt med en trevlig fristående bilmekaniker för ett tag sedan och kom överens att bilen ska bokas in innan midsommar.

Jag är inte missnöjd med Bilia, men det har känts så opersonligt dom sista åren och påträngande att skaffa biliakortet.

Bilen är en XC60 D5 AWD aut från 2013, någon som vet med sig om man ska kolla efter något speciellt vid dessa miltalen?
av Lobocut
#1543311
Allt handlar väl om hur väl du vill ta hand om bilen. När byttes bromsvätskan och glykolen senast? Har du spolat växellådan? Eller så kan man bara skita i detta och göra vanlig service.
av Kruthus
#1543326
Allt ovan är gjort, men det har varit på min inrådan till Bilia. Tex att spola lådan.

När jag servade bilen sist ville dom skjuta på kamaxelremsbytet pga av tidsbrist. Dom intygade att remen var ok. När bytet väl skedde några månader senare visade det sig att den höll på att brista och mekanikern tyckte att jag skulle köpa en trisslott. Jag tycker nog att Bilia kunde varit ännu mer proaktiva.

Nu har jag hittat en bilmekaniker som brinner för sitt intresse och kunskap och jag kommer testa för den här gången.

Tack för input till frågan!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543760
Jag håller ju på och servar en likadan bil och det "vanliga" är ju inga problem. Nu anmärkte besiktningen på bromsarna bak. Skulle byta klossar, men det blev både det och skivor och ok. Skivorna var mer än 2 mm under minimåttet och klossarna var så tunna att kolven i oket "krängt ut" gummidamasken på höger sida. Det är ärgat så plastkåpan (mellan elmotorerna och ok) har spruckit vid fästskruvarna. Kopplingen mellan elmotor och ok var så rostigt att det var nästan inga splines kvar. Nya ok c:a 4000 kr, nya skivor c:a 1300 kr och klossar c:a 400 kr.... Denna V60 AWD -13 har gått 22000 mil. Så ta isär och smörj upp ofta, det tjänar man på, jag gör det varje år på mina bilar. Ska när detta är över "dissekera" oken och se om man kan ha räddat dom med lite service lite tidigare. Det sitter ju sådana ok på Subarun, så den ska ju börja servas hemma när garantin gått ut...... :-o :-D
av Kruthus
#1543969
Nu är servicen genomförd och bilen fick ny olja och glödstift, inget annat att anmärka på. Senare i veckan ska kärran in på hjulinställning och jag hoppas bli av med tendensen att den dra åt höger.
Bromsskivorna bak har faktiskt en väl synbar kant/läpp, kanske skulle kolla detta specifikt.

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]