Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1542439
EbbevonVolvo skrev: ons 24 maj 2023, 22:31 Varför byta olja överhuvudtaget?
Jag tänker inte byta olja i min motor, och det ska inte heller hända på verkstaden.

:-D ;-)
Det verkar vara någon slags tävling på youtube; vem som kommer längst utan att någonsin byta olja. Ställ upp där! :-D
Finns massvis med filmer, sök på "no oil change"

av KalleJ
#1542441
@Erik Å,
Du missade att han menade i sin elbil :party:

EbbevonELmerca.
av KalleJ
#1542443
20FJan skrev: Tack för engagemang, får se hur det ser ut nästa år då det är dags igen.
Kör du inte fulla/långa serviceintervall (2-3000mil 12mån+) så spelar ju dok inte kvalitén på (bas)oljan så stor roll dok.
Men är definitivt lättare att hitta oljetester med TBN & andra parametrar om det är lite mer kända märken.
Mannol är väl mer eller mindre bara kända för att vara absolut billigaste oljan i EU, förutom Lidl kanske.

Volvo och flera andra tillverkare har redan dragit sig ur ACEA organisationen. Så det är nog inte det ända jag hade tittat på om jag skulle välja olja till en dyrare motor man tänkt behålla länge.
av 20FJan
#1542462
Så har jag alltid resonerat, hellre köpa en billig olja än att köra för länge på samma olja. Brukar byta vid max 12 månader eller 1000-1500 mil. Vilket har blivit redan efter 6 månader ibland. Håller mig alltid till rekommenderad klassning. Ingen bil har gett upp på mig än eller fått problem relaterat till oljan. Har även använt Lidl-olja och andra lågpris från t.ex. Ullared till äldre bilar, fått intrycket att Mannol ändå ligger ett snäpp upp i pris, men inte lika lätt att hitta extremt billig 20-olja heller iof.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1542481
Erik Å skrev:
EbbevonVolvo skrev: ons 24 maj 2023, 22:31 Varför byta olja överhuvudtaget?
Jag tänker inte byta olja i min motor, och det ska inte heller hända på verkstaden.

:-D ;-)
Det verkar vara någon slags tävling på youtube; vem som kommer längst utan att någonsin byta olja. Ställ upp där! :-D
Finns massvis med filmer, sök på "no oil change"

Finns nog en chans att jag klarar mig...

Här är en som har koll på vad jag numer kör. :-D :-D
KalleJ skrev: lör 27 maj 2023, 00:03 @Erik Å,
Du missade att han menade i sin elbil :party:

EbbevonELmerca.
Ja, nu har jag kört det skämtet, ska försöka bli lite mer seriös nu.
Igår så fick jag upp "Begränsad prestanda", orange sköldpadda, och en annan symbol, samt uppmaning att läsa instruktionsboken. Inget om att stanna, så jag körde vidare. Tyckte den gick lika bra som vanligt men regenereringen var minimal. Efter bilen stått hemma en kvart gick jag ut och körde en runda och inget felmeddelande återkom.

En gång är ingen gång, som man/jag brukar säga. Ska in på verkstad för en koll om två veckor så då kan dom se om där ligger något felmeddelande om vad det kan ha varit.

Jag älskar i alla fall min nya bil. Så skön att köra. Får även medhåll från "tanten". :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542496
Kul med folk med humor. Jag tänkte att du var en så'n som bara körde. Det finns faktiskt sådana. Byter man bil ofta så funkar det ju. 3 - 4 år och 4 - 5000 mil utan vidare. Utan service klarar ju dom flesta bilar det idag.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1542510
lennarte skrev:Kul med folk med humor. Jag tänkte att du var en så'n som bara körde. Det finns faktiskt sådana. Byter man bil ofta så funkar det ju. 3 - 4 år och 4 - 5000 mil utan vidare. Utan service klarar ju dom flesta bilar det idag.
Nej, det är inte lätt att veta. Men du ska veta att jag verkligen vårdar och sköter mina bilar. Har haft åtskilliga hobbybilar/sommarbilar som t.ex Alfa Romeo och Jaguar. Dessa har fått extremt mycket kärlek!!!
Förra bilen, XC60 Classic 2017 med drygt 6000 mil när den såldes fick services enligt bok, och såg ut som ny. Både invändigt och utvändigt. Tvätt och lackvård är något jag tycker är kul. Har tre olika polermaskiner.
Så jo, det var på skoj, det där med oljebyte. Men det kunde inte du veta! :-D :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542512
Joo, nått lurt var det. Det är väldigt få människor som köper en bil fär en halv million (eller mer) och "struntar i den" för att sedan köpa en ny bil. Men dom finns.....

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]