- tor 18 maj 2023, 19:03
#1541528
Jag har en S60 2017 aut, uttagen dec -16, som har funkat felfritt ända tills för några dagar sedan. Jag har aldrig behövt fylla på olja mellan servicar, inget tjut från balansaxlar och inga andra fel som man läser om här.
Nu har den börjat rycka och tveka när man kör i jämn fart. Köpte ett par flaskor CRC Diesel Additive, tankade fullt och hällde i den ena och drog iväg på en 5-milatur i god fart, ingen skillnad. Jag har använt det förut och inbillat mig att den gått bättre efteråt. Sökte lite på forumet och hittade något om trycksensorn i insuget, några hade gjort rent den. Lossade den och den var helt igengeggad. Man undrar hur resten av insuget ser ut. Efter rengöring hällde jag i flaska två och drog jag iväg på en 25-milatripp för att blåsa ur motorn lite, körde på sportläget på 6:an för att få lite varv på motorn, men det blev ingen skillnad.
Väl hemma igen stirrandes på den slamrande dieselfyran så lättade jag på oljelocket. Jädrar vilket övertryck det var, röken står som en kvast ur påfyllningen, så ska det ju inte vara.
Det ska tilläggas att de senaste kanske tre åren har bilen stått en hel del p.g.a. arbete hemifrån så det blir inte mer än 1000 mil/år och det är ju inte så bra, bilar ska köras för att må bra. De första åren gick den ca 2500/år.
För att åtgärda det här borde jag väl plocka bort och rengöra vevhusventilationen alternativt köpa nytt? Någon som har några tips på åtgärder?
Edit: bilen har gått 11700 mil.
Det finns inga felkoder enligt min iCarSoft eller CarScanner i mobilen.
Edit2: CarScanner har alltid visat samma värde på vad datorn skickar till EGR och hur spjället står. Var ute nyss och kollade armen på EGR och den rör sig lätt och fjädrar tillbaka som den ska.
Nu har den börjat rycka och tveka när man kör i jämn fart. Köpte ett par flaskor CRC Diesel Additive, tankade fullt och hällde i den ena och drog iväg på en 5-milatur i god fart, ingen skillnad. Jag har använt det förut och inbillat mig att den gått bättre efteråt. Sökte lite på forumet och hittade något om trycksensorn i insuget, några hade gjort rent den. Lossade den och den var helt igengeggad. Man undrar hur resten av insuget ser ut. Efter rengöring hällde jag i flaska två och drog jag iväg på en 25-milatripp för att blåsa ur motorn lite, körde på sportläget på 6:an för att få lite varv på motorn, men det blev ingen skillnad.
Väl hemma igen stirrandes på den slamrande dieselfyran så lättade jag på oljelocket. Jädrar vilket övertryck det var, röken står som en kvast ur påfyllningen, så ska det ju inte vara.
Det ska tilläggas att de senaste kanske tre åren har bilen stått en hel del p.g.a. arbete hemifrån så det blir inte mer än 1000 mil/år och det är ju inte så bra, bilar ska köras för att må bra. De första åren gick den ca 2500/år.
För att åtgärda det här borde jag väl plocka bort och rengöra vevhusventilationen alternativt köpa nytt? Någon som har några tips på åtgärder?
Edit: bilen har gått 11700 mil.
Det finns inga felkoder enligt min iCarSoft eller CarScanner i mobilen.
Edit2: CarScanner har alltid visat samma värde på vad datorn skickar till EGR och hur spjället står. Var ute nyss och kollade armen på EGR och den rör sig lätt och fjädrar tillbaka som den ska.
Senast redigerad av 3 Henkan, redigerad totalt 0 gång.