Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henkan
#1541528
Jag har en S60 2017 aut, uttagen dec -16, som har funkat felfritt ända tills för några dagar sedan. Jag har aldrig behövt fylla på olja mellan servicar, inget tjut från balansaxlar och inga andra fel som man läser om här.

Nu har den börjat rycka och tveka när man kör i jämn fart. Köpte ett par flaskor CRC Diesel Additive, tankade fullt och hällde i den ena och drog iväg på en 5-milatur i god fart, ingen skillnad. Jag har använt det förut och inbillat mig att den gått bättre efteråt. Sökte lite på forumet och hittade något om trycksensorn i insuget, några hade gjort rent den. Lossade den och den var helt igengeggad. Man undrar hur resten av insuget ser ut. Efter rengöring hällde jag i flaska två och drog jag iväg på en 25-milatripp för att blåsa ur motorn lite, körde på sportläget på 6:an för att få lite varv på motorn, men det blev ingen skillnad.

Väl hemma igen stirrandes på den slamrande dieselfyran så lättade jag på oljelocket. Jädrar vilket övertryck det var, röken står som en kvast ur påfyllningen, så ska det ju inte vara.

Det ska tilläggas att de senaste kanske tre åren har bilen stått en hel del p.g.a. arbete hemifrån så det blir inte mer än 1000 mil/år och det är ju inte så bra, bilar ska köras för att må bra. De första åren gick den ca 2500/år.

För att åtgärda det här borde jag väl plocka bort och rengöra vevhusventilationen alternativt köpa nytt? Någon som har några tips på åtgärder?

Edit: bilen har gått 11700 mil.
Det finns inga felkoder enligt min iCarSoft eller CarScanner i mobilen.

Edit2: CarScanner har alltid visat samma värde på vad datorn skickar till EGR och hur spjället står. Var ute nyss och kollade armen på EGR och den rör sig lätt och fjädrar tillbaka som den ska.
Senast redigerad av 3 Henkan, redigerad totalt 0 gång.
av Fgrhm
#1541553
Tjena! Hade nog liknande problem. Bilen tvekade vid start, motorn stanna. Bilia larvade sig om att jag var dålig på kopplingen och jag stod på mig i egr-ventilen som välkänt har strulat. egr-kylaren hade koksat igen visade det sig och troligen pga egr-ventilen. Det var dyrt men jäklar vilken skillnad det blev. Hoppas det löser sig för dig!
av Henkan
#1541635
Jag har börjat riva isär insug, EGR och lite rör men jag skulle behöva lite tips hur man får bort röret/slangen som kommer underifrån in i gasspjället. Den stora anslutningen mitt i bilden.
IMG20230519183000.jpg
IMG20230519183000.jpg (77.27 KiB) Visad 759 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1541654
Verkar liknande som turboslangens anslutning undertill.
Bifogar bild så tror jag du fattar funktionen.

slang.jpg
slang.jpg (5.77 MiB) Visad 741 gånger
av Henkan
#1541669
Cotag skrev:Verkar liknande som turboslangens anslutning undertill.
Bifogar bild så tror jag du fattar funktionen.

slang.jpg
Så självklart när man ser det isärtaget Bild
av Henkan
#1541731
Idag har jag meckat med bilen, förberedde med att cykla till Biltema för att köpa några burkar bromsrengöring. Plockade bort och isär EGR och sprejade massor. Bromsrengöring var inte det bästa, vanligt kokt vatten löste upp sotgeggan bättre.
Satte ihop allt efter några timmar och provkörde. Ingen skillnad. Bilen går lika illa för det. Nu har jag fått en felkod, P245A, fel på EGR. Allt är rätt ihopsatt och dubbelkollat.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]