Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DaWah
#1541061
Cotag skrev: sön 14 maj 2023, 23:59
DaWah skrev:Och ifall någon funderar över finkänsligheten i displayens nivåmätning… skillnaden mellan bilderna är 2 dl olja. Båda mätningarna med kall motor, ingen start emellan. Sista mätningen är mer än 30 min efter påfyllning.

(Undre bilderna är motsvarande odb läsning)
Jupp, som sagt visar den bara "Låg" eller "OK", inget imellan.
Ja jag var ärligt talat lite skeptisk till att det var fullt så dumt ;-) Då hade dom ju lika gärna kunna tagit bort den helt! Och bara gå på varning om att fylla.
#1541070
Ja den är inte så smart precis.
Fyller man på med 5 liter istället för 5,2 är bilen nöjd med det. Den borde ju skrika att nivån inte är tillräcklig.
Man funderar ju på när den egentligen börjar varna...
av DaWah
#1543260
Okej, lite uppdatering här. Har bytt olja i bilen, samt mätt hur mycket som var i. Har också via OBD läsare kollat vad sensorn säger exakt (sensorn visar oljemängden i millimeter). Än mer förvirrad nu! :P

Sååå. Ståendes på lyften, precis innan tömning visade sensorn 22,35mm.
Tömde och det kom ut ca 4,1 liter (fullt skall vara 5,2l). Det betyder i så fall att sensorn visar 0,54mm/dl.

Sen fyllde jag på en hel dunk, 4liter. Efter det visade sensorn 25,4! (Alltså mer än när det var 4,1 liter i). Det skulle ge 0,63mm/dl

Sen fyllde jag fullt, 5.2liter. Då visade sensorn 50,25 vilket ger 0,97mm/dl.
Detta var innan jag startat motorn, sen körde jag ca 10 minuter och ställde mig på en plan parkering och då visar sensorn 42,08. Det skulle ge att den visar 0,081mm/dl.
Vid samtliga mätningar har bilen stått minst 5-10 minuter innan koll.

Såååå. Med denna information kan jag fortfarande inte kontrollera vad den faktiskt drar. Om jag vill kolla vad den dragit på nästkommande 100 mil måste jag tömma igen :bored: sjukt tröttsamt!
#1543278
Det är svårt att veta skalan på givaren kontra volym och hur och när bilen tar sina mätningar för visningen i displayen, som säkert ett medelvärde över en tidsrymd. Men du får ta några ögonblicksbilder nu när du vet volymen, kanske på bilens normala parkering efter nån typisk rutt som referens för senare.

Bilen saknade ju faktiskt en liter olja och om du kör ett tag nu och bilen inte varnar så kan man kanske utgå från att sensorn är ok?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1543284
DaWah skrev:
precis innan tömning visade sensorn 22,35mm.
Tömde och det kom ut ca 4,1 liter

Sen fyllde jag på en hel dunk, 4liter. Efter det visade sensorn 25,4! (Alltså mer än när det var 4,1 liter i).
Detta var innan jag startat motorn
Om inte motorn varit igång mellan mätningarna så saknas det ju en halvliter olja från oljefiltret i andra mätningen.

Jag gissar att mätaren mäter nivåer mellan exempelvis 3 och 6 liter, allt utanför dessa värden är oviktiga då larm för full och tom redan är satta.
Exempelvis: 2,99 liter ger ett värde på 0mm, 3,1 liter ger ett värde på 0,3mm, 6 liter ger ett värde på 60mm.
av DaWah
#1543344
William85 skrev: sön 04 jun 2023, 11:19 Det är svårt att veta skalan på givaren kontra volym och hur och när bilen tar sina mätningar för visningen i displayen, som säkert ett medelvärde över en tidsrymd. Men du får ta några ögonblicksbilder nu när du vet volymen, kanske på bilens normala parkering efter nån typisk rutt som referens för senare.

Bilen saknade ju faktiskt en liter olja och om du kör ett tag nu och bilen inte varnar så kan man kanske utgå från att sensorn är ok?
Nä det verkar vara väldigt svårt. Och en kompis poängterade även att beroende på hur sensorn sitter så är det ju inte ens säkert att den visar linjärt… Dvs, säg att det är en liter olja mellan 15-25mm på sensorn, det behöver inte nödvändigtvis innebära att det är en liter olja mellan 35-45mm. Så kan det ju mycket väl vara.

Som du säger, jag måste nog ha lite referensvärden som bara gäller för mig. Har redan sådana innan oljebytet, får skaffa mig motsvarande nu efter.

Jag har ju en stilla önskan om att det faktiskt är sensorn som är paj, så att det inte är ett värre fel ;-)
av DaWah
#1543346
Cotag skrev: sön 04 jun 2023, 11:49
DaWah skrev:
precis innan tömning visade sensorn 22,35mm.
Tömde och det kom ut ca 4,1 liter

Sen fyllde jag på en hel dunk, 4liter. Efter det visade sensorn 25,4! (Alltså mer än när det var 4,1 liter i).
Detta var innan jag startat motorn
Om inte motorn varit igång mellan mätningarna så saknas det ju en halvliter olja från oljefiltret i andra mätningen.

Jag gissar att mätaren mäter nivåer mellan exempelvis 3 och 6 liter, allt utanför dessa värden är oviktiga då larm för full och tom redan är satta.
Exempelvis: 2,99 liter ger ett värde på 0mm, 3,1 liter ger ett värde på 0,3mm, 6 liter ger ett värde på 60mm.
Det är sant, jag tänkte att oljan fyllde filtret ändå men så lär det inte vara.

Vad det gäller bilens displays visning av nivån så tror jag absolut att det kan va så men jag hade gissat att den specifika nivåsensorns värde till OBD-läsaren skulle få från faktiskt noll till faktiskt max. Men jag har ingen aning egentligen! :-D

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]