Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DaWah
#1540610
Mycket fundersam och hoppas att någon sitter inne med tips och idéer :)

Helt plötsligt har bilen dragit mycket mer olja än vanligt. Jag har inte noterat något läckage och funderar på hur jag kan utesluta att det inte är givaren det är fel på.

Har haft bilen i fem år, kör väldigt lika från år till år, alltid mellan 1000-1200 mil om året. Har alltid servat en gång per år och alltid behövt fylla på 0,5l olja en gång mellan servicarna (enligt instruktion på instrumentpanelen). Aldrig mer än en gång. Rent logiskt kör jag alltså minst 6 månader utan att fylla (har inte tänkt så noga på när det brukar inträffa men skulle gissa att det normalt är närmre 8-10 månader efter service som det brukar bli en påfyllning).
Nu fyllde jag på 0,5 liter senast för ganska exakt en månad sen och ändå sade bilen att den ville ha en halvliter till igår… I min värld är alternativen endast två: något maskinellt fel eller givaren som ljuger. Jag vågar inte fylla på utan att veta ifall givaren funkar.

Något bra tips? Tänk va enkelt livet var på den tiden det fanns oljesticka…
av DaWah
#1540613
Det ska sägas förresten, det enda som skiljer den senaste månaden och som sammanfaller nästan exakt med förra oljepåfyllningen är att det tillkom en stor takbox… men det känns orimligt att den skulle göra så stor skillnad? Något tyngre har det nog gått men ingen gigantisk skillnad i bränsleförbrukning.
#1540640
Fyll inte på olja. Byt olja en gång till och hoppas att det inte är kolv/oljeringarna som är problemet.
Väg eller mät exakt hur mkt du olja som hälls i så vet du nästa gång om det är givaren som strular.
av DaWah
#1540718
Ja det är kanske lättaste sättet att utesluta givaren. Har inte instruktionsboken i närheten, någon som vet ifall det står angivet hur stor mängd olja som skall skilja mellan min och max nivå?

Och om det skulle det vara kolvringarna, finns det något lätt sätt att veta? Typ mäta avvikande avgasvärden eller liknande?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1540726
Innebär den nytillkomna skidboxen även ett nytillkommet körmönster?
Många korta sträckor binder gärna in vatten i motoroljan, och ökar därmed volymen något, medan långtur till fjällen gör tvärtom, alltså "bränner av" kondensvatten i oljan.
av DaWah
#1540731
Nej egentligen ingen skillnad alls. Det blev takbox istället för att köpa större bil, efter andra barnets tillkomst :-D
Men vi kör säkert 85% korta sträckor. Sen tillkommer några få långkörningar emellanåt (ca 40 mil enkel väg till mina föräldrar vilket normalt sker två gånger per år i snitt). Samt några 15-25 mils resor säg 1,5 gång per månad i snitt.
Förra oljepåfyllningen var precis innan en långtur (2x 40mil) så det är rimligt att det bränt ut en del då. Samtidigt är det precis som vi normalt använder bilen (förutom just takboxen då, som varit på sedan dess)
av DaWah
#1540911
Okej, lite uppdatering. När jag skrev första inlägget hade jag bara fått upp ”varningen” att jag skulle fylla på 0,5 liter men jag hade inte kollat vad den digitala stickan sade om nivån.
Sen blev bilen ståendes några dagar (jag fyllde aldrig på någon olja) och idag körde jag lite. Ingen varning om påfyllning. Körde så bilen blev ordentligt varm. Ställde mig plant och kollade oljan efter kanske 20 minuter. Stickan visar nästan fullt (5 av 6 prickar). Kör en sväng till senare och stannar till och kollar stickan igen, då väntar jag bara några minuter. Visar likadant, 5 av 6 prickar.
Sen åker jag ytterligare en sväng och då medan jag kör kommer varningen om att fylla på 0,5 liter igen… stannar, väntar några minuter och stickan är helt tom, 0 av 6 prickar. Provar även efter att ha stått stilla ca en halvtimme, fortfarande 0 av 6.
Vad drar man för slutsats av det?
Utöver att det sinnesjukt värdelöst att inte ha en riktig sticka att kolla med…
Senast redigerad av 1 DaWah, redigerad totalt 0 gånger.

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]