Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nicdah
#1538560
Jag har kört 12000 mil med min D60 D3 2018 och har fortfarande inte bytt bromsbeläggen varken fram eller bak. När den var inne hos Volvo på service för några veckor sedan teknikern att beläggen bak börjar bli slitna bak men det är absolut ingen brådska med att byta dem. Ska kolla hur det ser ut när jag lägger på sommardäcken.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1538565
Känns som att den äter beläggen bak med adaptiva farthållaren inkopplad.
De senaste belägen bak från Brembo höll typ 4200 mil (bilen har rullat nästan 19K).
av nicdah
#1538574
Jag kör alltid med adaptiv farthållare och mina belägg har klarat sig otroligt länge. Med det bör tilläggas att jag har manuell låda. Kan tänka mig att det sliter mer med automat då den adaptiva farthållaren följer framförvarande bilar på ett helt annat sätt än min gör. Min kopplar ju ur farthållaren när hastigheten understiger 30 km/h. Kan det vara så tror ni ?
av Johannes1975
#1538654
Fick också byta mina strax innan 5000 mil. Slitna sa teknikern från Bilia i samband med servicen, och de var verkligen slut när jag fick se de slitna beläggen.
Det är något med Volvo och bakre bromsbelägg
av dieselputte
#1538676
Bytte iaf till sommahjulen idag och fick ta på mig skämskepsen då jag hade glömt låsa upp bilen, larmet började yla....nu vet man att det funkar. Iaf så såg inte beläggen bak så illa ut, nån mm mindre kvar jft främre beläggen. Så nu kan man planera byte i lugn och ro och passa på att köpa när det är erbjudanden. Skivorna ser bra ut.
av VolvoJull3
#1538765
Kikade du in i "titthålet" på oket för att se det inre belägget, på mina bilar som jag bytt bromsbelägg på har det inre belägget varit mer slitet än det yttre.
av dieselputte
#1538784
VolvoJull3 skrev:Kikade du in i "titthålet" på oket för att se det inre belägget, på mina bilar som jag bytt bromsbelägg på har det inre belägget varit mer slitet än det yttre.
Nej, det gjorde jag inte (är svårt att se) och jag har för mig besiktningsmannen sa nåt om att det är svårt att se, med hjulet borta ser man iaf det yttre belägget. Jag kommer ändå byta bakre beläggen inom några veckor. Bilen blir 6 år till årskskiftet så jag vill även passa gå att igenom bromsok , rengöra och spruta in lite fett bakom manschetterna. Ta ner innerskärmarna för kontroll/borttagning av ev skit som samlats där.
av VolvoJull3
#1538801
Bytte på farsans XC60 för ett par veckor sedan, den har gått som din, kanske något längre. Den var det verkligen dags på typ 1/5 kvar. Den hade slitit jämt fram men inte bak, bak såg den yttre helt ok ut men den inre hade 1/5 kvar typ också. Det är ganska lätt att se om du har av hjulet, bara in med huvudet från sidan av oket, så ser du även damasken runt kolven samt belägget. :-)
av dieselputte
#1538813
VolvoJull3 skrev:Bytte på farsans XC60 för ett par veckor sedan, d
Brukar du dra tillbaka okets kolv med programvara via ODB, eller batteri manuellt vid oket ? Såg nån som körde med 9V batteri på YT, såg ju smutt ut.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1538844
dieselputte skrev: sön 23 apr 2023, 21:26
VolvoJull3 skrev:Bytte på farsans XC60 för ett par veckor sedan, d
Brukar du dra tillbaka okets kolv med programvara via ODB, eller batteri manuellt vid oket ? Såg nån som körde med 9V batteri på YT, såg ju smutt ut.
Det går bra med ett 9V batteri, 12V fungerar det med. Med 9V batteriet rör sig kolven inte lika snabbt som med 12V vilket är en fördel. Det är mekanismen i oket som man backar, kolven får man trycka tillbaka för hand.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]