Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535579
Hej, jag är ny i forumet och vet inte ett smack om bilar, så jag beklagar på förhand om jag postar i fel del av forumet eller förklarar dåligt. Vore väldigt tacksam för er expertis i en fråga som gäller ett missljud som kommer från Haldexenheten i en Volvo XC60 från 2009 som snart gått 25600 mil. Vi köpte den begagnad här i England, och har identifierat ett liksom vinande ljud när man kör. Svårt att beskriva, men det ligger väl i mellanregistret av frekvens - vare sig högfrekvent eller dovt.

En verkstad har diagnosticerat att ljudet kommer inifrån Haldexenheten. Om ljudet kan sägas att jag, som inte har något gott bilöra, inte reagerade på det alls innan min fru nämnde det. Så det är inte som att det slamrar och brakar, utan mer diskret. Alternativen som står till buds tycks vara följande:
1. Köpa en ny Haldexenhet (kommer ej hända pga priset).
2. Köpa en begagnad Haldexenhet och sätta in.
3. Låta verkstaden ta ur Haldexenheten, skicka till en annan verkstad som kan plocka isär den och få det diagnosticerat.
4. Ignorera problemet och hoppas att det självläker, eller åtminstone att det stundande totalhaveriet för bilen inte innebär livsfara för dem som då färdas i den. Verkstadskillen berättade om ett annat bilmärke där det hänt att nån axel gått av, åkt ned i vägen och fått bilen att volta. Det vore ju otrevligt.

Tacksam för alla kommentarer och resonemang kring detta, även om jag förstår att det nog kan vara svårt att spekulera kring.
Hälsningar Sven
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)