Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1535394
Okej, förtydligande då.
Alla i 60-serien hade med tiden samma BLIS-system, Volvo hade kunnat ha samma säkerhetssystem i samtliga modeller på P3-plattformen om man ville. Man bedömde väl att det inte var ekonomiskt fördelaktigt att lägga resurser på det.
av Doomis
#1535417
Ja, så kan det vara naturligtvis.
Fast Volvo har alltid arbetat så att olika bilmodeller blir "försökskaniner" till senare tidens system. BLIS var under utprovning redan i början på P2:an innan det lanserades under faceliften modellår 2005, så systemet var redan föråldrat när det implenterades i P3:an. Radar BLIS på XC60 är ju i stort det samma som i SPA plattformen idag. Placeringen för var RADAR BLIS ska sitta finns på XC60 från 2009, så tanken att det kommer var ju given. Men man behöver ju bara göra det på en modell, varför uppfinna hjulet en gång till? Det samma gäller nog tumhjulet i ratten också är jag rädd.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1535521
Men utrustningspaketen m.m. måste sett ganska annorlunda ut mellan 70-serien och 60-serien?
Alltså med tanke på hur ofta man ser XC60 och V60 utan radar i grillen, V/XC70 har i stort sett alltid radar.
av Doomis
#1535544
Då har vi olika uppfattningar om det. Jag tycker jag ser tvärt om. Det rullar oändligt med V70 tomhylsor på svenska vägarna. Jag tror att paketen var rätt snarlika. Det var bara frågan om vad folk hade för smak och tycke antar jag.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1535560
MarcusJ skrev:Men utrustningspaketen m.m. måste sett ganska annorlunda ut mellan 70-serien och 60-serien?
Alltså med tanke på hur ofta man ser XC60 och V60 utan radar i grillen, V/XC70 har i stort sett alltid radar.
Jag tycker detta stämmer dåligt med verkligheten
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1535583
leiwi skrev: mån 27 mar 2023, 17:18
MarcusJ skrev:Men utrustningspaketen m.m. måste sett ganska annorlunda ut mellan 70-serien och 60-serien?
Alltså med tanke på hur ofta man ser XC60 och V60 utan radar i grillen, V/XC70 har i stort sett alltid radar.
Jag tycker detta stämmer dåligt med verkligheten
Så ser det ut på Blocket bland de bilar jag kollar på, funderar på att byta till antingen en XC70 eller XC60. Kanske beror på årsmodeller? Jag kollar framförallt 2015-2016, även 2017 på XC60. Har hittills inte sett en XC70 utan radar i grillen men de flesta XC60 saknar den.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1535818
Några tomhylsor är det inte som jag kollat på iaf, letar efter bilar med Summum-paket eller liknande, Ocean Race också.
Väldigt många såna XC60 utan ACC, men 2017 har nästan alla det. Ingick väl i Classic-paketet då?
av Doomis
#1535828
Det är nästan alltid så, när bilen blir BUP så är det vanligare att de har rikligt med utrustning för ett fördelaktigare pris, för att tömma lagret.
Jag tycker inte det är mer eller mindre av någon utrustning på olika modeller vad jag uppfattar det. Kanske med BLIS då det var halvledarbrist runt sent 2015 tidigt 2016 och de tog bort BLIS ett tag.
Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]

Om kriget kommer...

En Mad Max-artat pickis 4WD är säkert r&[…]

Vevaxelgivaren kanske? Läs ut felkoder.