Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534531
Hej. Fick punka idag och använde mig av kompressorn och tätningsvätskan. Det funkade någorlunda, så jag tog mig iaf till verkstad.

Hur ersätter jag det på enklaste sätt? Måste man ha original, eller finns det vettiga tredjepartsgrejer?

Måste slangar etc också ersättas?
Bilagor
Conti-Sealant.jpg
Conti-Sealant.jpg (595.37 KiB) Visad 1267 gånger
#1534547
Lär det göra, inte så många som faktiskt får användning för dem.
Viktigaste är väl att den inte redan är 2-3år gammal och mängden.

Conti ej på lager
https://www.amazon.se/Continental-Tire- ... B01N1JL525
700ml
https://www.amazon.se/TERRA-S-T16001-p% ... B084T3LKVP

Fanns någon svensk sida som sålde 450ml conti medel.
https://www.lastexperten.se/sv/articles ... slang-sats
#1536462
Körde på en trallskruv som satt i däcket i obestämd tid. Såg det av en slump, däcket fullt med luft. Tänkte instinktivt dra bort den men lät den vara kvar och åkte til biltema och köpte deras egna punkteringskit på burk.

Väl där på deras parkering med burken i handen så drog jag bort skruven och hörde tydligt hur det pyste ut luft från punkteringshålet.

Vet inte ens om jag skakade tillräckligt men skruvade direkt på sprayande in utan att vänta på att däcket var helt utpumpat och tömde nästan allt.
Körde i ca 30-40 km/h i 5 km och tog sedan en snabb koll och kunde se hur lite skum läckte ut från punkteringshålet.
Fortsatte köra i samma takt i 5 km och stannade på en bensinmack.

Kunde konstatera att det slut läcka skum och hörde inte heller något pysande. Dock hade däcket tappat en del luft så jag fyllde på till 2.4 bar.
Detta var igår och bilens däck är håller fortfarande samma tryck.

Vet inte om jag gjorde rätt, men så gjorde jag och biltemas punkteringsburk funkade i detta fall.
#1536465
Pettan skrev: tis 04 apr 2023, 11:56 Körde på en trallskruv som satt i däcket i obestämd tid. Såg det av en slump, däcket fullt med luft. Tänkte instinktivt dra bort den men lät den vara kvar och åkte til biltema och köpte deras egna punkteringskit på burk.

Väl där på deras parkering med burken i handen så drog jag bort skruven och hörde tydligt hur det pyste ut luft från punkteringshålet.

Vet inte ens om jag skakade tillräckligt men skruvade direkt på sprayande in utan att vänta på att däcket var helt utpumpat och tömde nästan allt.
Körde i ca 30-40 km/h i 5 km och tog sedan en snabb koll och kunde se hur lite skum läckte ut från punkteringshålet.
Fortsatte köra i samma takt i 5 km och stannade på en bensinmack.

Kunde konstatera att det slut läcka skum och hörde inte heller något pysande. Dock hade däcket tappat en del luft så jag fyllde på till 2.4 bar.
Detta var igår och bilens däck är håller fortfarande samma tryck.

Vet inte om jag gjorde rätt, men så gjorde jag och biltemas punkteringsburk funkade i detta fall.
Har denna med mig så kanske slipper man det där kletet ;-) https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/ ... 2000022836
#1536466
Muyfa666 skrev: sön 19 mar 2023, 13:55 Hej. Fick punka idag och använde mig av kompressorn och tätningsvätskan. Det funkade någorlunda, så jag tog mig iaf till verkstad.

Hur ersätter jag det på enklaste sätt? Måste man ha original, eller finns det vettiga tredjepartsgrejer?

Måste slangar etc också ersättas?
Tror mig sett de på bildelsbasen, köpte på en skrot här, ett komplett set för 50-60kr så slog till. Hade nog sett om man kan rengöra slangen mm
#1536475
@berrabus, Precis, de är kalas. Snart kommer det en kommentar med att man måste laga med paraplyplugg från insidan. Inte fel alls då man faktiskt kan se hur insidan ser ut. DRF, däckbranchernas riksförbund ha inga åsikter på denna lagning eller paraplyplugg men anser det vara rätt att låta en inspektera skadan
#1536478
Micce1980 skrev:@berrabus, Precis, de är kalas. Snart kommer det en kommentar med att man måste laga med paraplyplugg från insidan. Inte fel alls då man faktiskt kan se hur insidan ser ut. DRF, däckbranchernas riksförbund ha inga åsikter på denna lagning eller paraplyplugg men anser det vara rätt att låta en inspektera skadan
Om jag kan köpa ett kit för 50 SEK eller så som räcker till 8 däck vs lämna in är valet enkelt :)
Speciellt när jag själv har bilar som gått 3000 mil eller så med detta och inte noterat ngt negativt.

Sedan beror det ju förstås på typ av skada men i mitt fall var det spik/skruv eller liknande som orsakat det.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]