Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1533694
Hej på er alla fantastiska medlemmar.

Jag har lämnat in min d6 på Volvo verkstad, för byte av AC kompressor.

Nu har verkstaden hört av sig och säger att batteriet har dåligt isolations värde.
Så eventuellt så måste batteriet bytas.

Hur kan detta vara möjligt? Bilen har funkat bra att köra på el senaste månaden. Inga andra problem förutom att AC kompressorn hade fel.

Körde som vanligt på el till verkstaden.

Någon som har erfarenhet av detta?
#1533700
klovervagen skrev: lör 11 mar 2023, 14:31 Hej på er alla fantastiska medlemmar.

Jag har lämnat in min d6 på Volvo verkstad, för byte av AC kompressor.

Nu har verkstaden hört av sig och säger att batteriet har dåligt isolations värde.
Så eventuellt så måste batteriet bytas.

Hur kan detta vara möjligt? Bilen har funkat bra att köra på el senaste månaden. Inga andra problem förutom att AC kompressorn hade fel.

Körde som vanligt på el till verkstaden.

Någon som har erfarenhet av detta?
Fanns en tråd för ett år sen: viewtopic.php?t=136932&start=120 och har du inte symtom som denna person har ser jag verkligen inte varför det behövs.
#1533707
UnleashFusion skrev:[quote=klovervagen post_id=<a href="tel:1533694" data-original-title="" title="">1533694</a> time=<a href="tel:1678541472" data-original-title="" title="">1678541472</a> user_id=11968]
Hej på er alla fantastiska medlemmar.

Jag har lämnat in min d6 på Volvo verkstad, för byte av AC kompressor.

Nu har verkstaden hört av sig och säger att batteriet har dåligt isolations värde.
Så eventuellt så måste batteriet bytas.

Hur kan detta vara möjligt? Bilen har funkat bra att köra på el senaste månaden. Inga andra problem förutom att AC kompressorn hade fel.

Körde som vanligt på el till verkstaden.

Någon som har erfarenhet av detta?
Fanns en tråd för ett år sen: viewtopic.php?t=136932&start=120 och har du inte symtom som denna person har ser jag verkligen inte varför det behövs.[/quote]

Hej.
Jo såg den tråden. Men man fick inte svar på vad som löste problemet.
#1533742
Vad har du lämnat den till för verkstad?

Hybridbilar har AC kompressorer som går på högvolt.
Därför har de också en speciell PAG olja som inte är ledande.
Byter man komponenter i AC systemet eller av annan anledning fyller på smörjolja till kompressorn så ska man använda rätt sorts olja. (Den e dyr men det går inte åt mycket)

Har man fel olja i (ledande) så får man isolationsfel mellan högvolt (AC kompressorn) och fäste / chassijord 12 Volt på kompressorn.

Kan bli svårt att bli av med om de fyllt på fel olja.
(Be om utskriftskvitto från deras AC maskin från fyllningen om de har det)

Mvh Roger

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]