Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
#1533838
Hos Opus kollades låset alltid, sista åren med V50n besiktade jag alltid hos Dekra och de kollade bara att spärrfunktionen funkade, dvs de kollade inte låset. Nu har jag fast dragkrok på V60
av SlickNik
#1533933
Ser att det blivit mycket fokus på nyckellåset, det är inte mitt problem egentligen.
Jag ska försöka förtydliga lite. Om vi delar in hela mekanismen i 3 delar och numrerar efter prio:
0. Nyckellås (oftast valfritt)
1. Tryck in handtaget (krävs)
2. Vrid ner handtaget (krävs)

Som jag förstått det så måste en delbar krok ha minst 2 olika steg i sin mekanism, varav det i mitt fall är 1 och 2. Beroende på Volvos typning av kroken så kan och bör 0 vara frivillig.
I mitt fall är problemet att jag lossa dragkroken med bara steg 2. Oavsett om 0 är låst eller upplåst.
Om jag lossar lite på muttern som håller den yttre låskåpan ett par varv, så krävs BÅDE 1 och 2 för att koppla lös dragkroken.
1 kräver dock väldigt lite för att tillåta 2, dvs man behöver inte trycka in sådär jättemycket, litegrann men inte som när bilen var helt ny.
Har man 0 låst i detta läge så går inte 1 att trycka in mycket men lite lite lite och det räcker för att 2 ska fungera för att koppla loss dragkroken.

Således är något slitet, trasigt eller av som gör att 1 inte spärrar så mycket som den borde. Jag tror det är något med de detaljer som jag lagt in på bilderna men om det behöver förtydligas vad jag menar och vad jag tror så kan jag plocka fram mina da vinci-skills och kladda lite på bilderna och märka upp de detaljer och områden som jag tror är intressanta här.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1533961
När mina bilar haft problem med det, så har jag fått göra rent bildelen av draget, speciellt långt i/ned där den hakar i. All rost ska bort.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1533966
@TommyP86, När du säger det var det nog liiiite så på vår förra kärra. Skrapade och borstade rent och sedan klickade den som ny ;-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1533977
Instämmer i de 2 föregående svaren. Har man kroken i bagaget för det mesta, där jag tycker den hör hemma, så är det liksom inte mycket mer än den fasta delen av draget som kan rosta och blir skitiga. Borste och olja någon gång/år.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1533997
Skulle för många år sedan besiktiga min 960, skulle bara prova det avtagbara draget (som jag aldrig använde) samma dag som besiktningen och lyckades bryta av handtaget till låsningen. Men var ju tvungen att åka till besiktningen så jag tog med en polygrip. Var bara det att den enda polygripen jag hittade i stressen var en som typ var 50 cm lång. Besiktnkngsmannen bara garvade när jag lite skämmigt tog fram min jättestora polygrip för att lossa dragkroken, men han godkände den i alla fall. Men han var väl på gott humör för han körde bilen som en biltjuv med en fot på gasen och en på bromsen 3 varv runt stationen för att han ville få igång katten eftersom den inte klarade mätningen först.
Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]