Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tito261
#1532933
Hej!

Kollar runt efter en volvo s60 gärna med R design årsmodell 11 och uppåt till 15. Tänkte dels ha den till att pendla med till jobb och eventuellt lite bilsemester runt i Sverige. Prisklass runt 100k

Är mest intresserad sugen på en bensin, då jag anser att jag inte kommer att köra den så pass långa sträckor så att disel lönar sig, samt så har jag hört att korta sträckor med disel bilar = problem med partikelfilter (om jag har förstått det rätt)

Undrar mest över vad jag ska tänka på när jag kollar efter en s60 samt vilken motor är att rekommendera. Vill ändå ha en någurlunda "snål" bil så en t5a blir lite för dyrt.

När skall kamkedja och servicar vara gjorda.

Har kollat på denna en del https://www.hedinbil.se/bilar/7089169/p ... o-s60-2012

tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av SebastianJ
#1533053
Har inte svar på allt, men T3 och T4 är exakt samma 1,6 liters motor i dessa årsmodeller. Från 2015 någon gång blir det en 2 liters VEA motor.

Kamrem på T3/T4 är 10 år eller ca 18000 mil om det är 1,6 liters motorn. Den nyare VEA motorn har kortare intervall på milen men samma år. Jag ska byta detta år på min 2014 (uttagen hösten 2013) så på de flesta ska det redan vara bytt. När jag själv letade ville jag ha en från 2014 pga facelift.
Är väldigt nöjd med bilen som familjebil, går tyst och väldigt snålt, har bara ägt den sedan förra sommaren.

Kostnad för den stora kamremsservice med allt annat på Volvo ca 15 000 kronor men runt 10 000 på ej auktoriserad seriöst verkstad.

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]