Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Delgad
#1532731
Hej,

Håller på att kika på två olika bilar men är kluven. Ni kanske kan hjälpa mig?

Bil 1: S60 - 2012, Manuell. T3 gått ca 20.000 mil

Bil 2: V60 1.6D, Manuell gått ca 20.000 mil. Dragkrok -2012

Frågan som gör mig mest kluven är just om man vågar satsa på en disel bil bensin? Bilarna ligger i samma prisklass.
Jag kör inte speciellt mycket, max 1000 mil om året. Inge större krav på bilen förutom att den ska vara hyfsat ekonomisk och problemfri.

Tack för allt tips och råd!
av Malmstroem
#1532736
Jag skulle välja S60:n med de miltalen -- allt annat lika.

Behöver du kombi och dragkrok så blir det väl V60:n. Dieslar brukar trivas sämre än bensinare om de går lite.

Jag har dock själv haft en XC70 D5 -12 som var nere på 600 mil något år. Det var inga problem med den bilen.
Användarvisningsbild
av Delgad
#1532738
Okej, tack för svar! Ja dragkork hade vart bra då vi har båt så slipper man låna någon annans bil. Kan även tänka mig att Diselmotorn är lite snålare än T3:an? Annars är ju T3:an nästan hälften så billig i skatt om man jämför.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1532775
I den prisklassen spelar det ingen roll vad för regler som kommer framöver, bilen är ju skrotad när det blir förbud för fossila drivmedel i alla fall.
av volvofantast
#1532778
Vanliga fel på 1,6 diesel är väl att spridarna behöver bytas och kopplingen med svänghjulet ,så had valt bensin motorn och satt på ett drag
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1532790
Hade också valt t3. Driftsäker (börjar bli rätt gamla) men simpel konstruktion etc.
Går dessutom väldigt snålt, du är fort nere och nosar på 0,6 vid långkörning under 110.
Byt olja på 1500 mil, det är inte speciellt mkt i dom (4L) så den lever ett hårt liv.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]