Sida 1 av 1

V60 - varning för låg nivå på kylväska - åtgärder?

Postat: lör 11 feb 2023, 14:56
av Humlesven
Min V60/D2/2014 har gått ca18000 mil. Fått varning ett par gånger för låg vätskenivå. Låg nivå som sen stiger när man lättar på locket, övertryck. Har fyllt på ett par gånger.
Hade bilen på märkesverkstad för koll. Man misstänker av erfarenhet topplockspackning, sprucket cylinderfoder eller ojämnheter i motorblocket i tätningsytan för topp-packningen men man kan inte diagnostisera bättre. Man föreslår som åtgärd att byta hela motorn(!). Innebär en begagnad motor som gått ca 10000 mil till en kostnad ca ca 50 tkr. Någon som har tankar, erfarenheter eller tips kring detta?

Re: V60 - varning för låg nivå på kylväska - åtgärder?

Postat: lör 11 feb 2023, 18:09
av fjohan82
Har inga egna erfarenheter av detta, men...
Det låter inte som att du har Volvia och dess förlängda maskinskada på 10 år/20000 mil?
Då hade självrisken varit 7500 vill jag minnas, inte 50000....

Re: V60 - varning för låg nivå på kylväska - åtgärder?

Postat: lör 11 feb 2023, 23:18
av mange240
Byt motor på en annan verkstad, bör gå att få jobbet gjort för 20000 arbete och material :party: :party: :party: :party: 30000:- att ha skoj med :party: :party:

Re: V60 - varning för låg nivå på kylväska - åtgärder?

Postat: ons 22 feb 2023, 16:49
av ridax
Bytte topplock på en D3 och det gick på drygt 50'. Folksam betalade allt minus 1500/3000 självrisk (minns inte vilken självrisk som gällde då). Kylvätskan höll på som din. Tydligen skall du kunna använda en sniffer när du öppnar locket till kylarvätskan och se om det är avgaser i kylarvätskan.

Re: V60 - varning för låg nivå på kylväska - åtgärder?

Postat: tor 23 feb 2023, 17:42
av JcN
Svärfars Ford Ranger 3.2 diesel betedde sig på det viset. Berodde på att egr-kylet behövde bytas. Finns där ett sådant på en d2?

// Jonas