Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1530714
Tack! En annan fråga.. när man har awd.. hur gör man med däckslitage då och rotation av däcken? På fwd brukar jag ha slita dom jämt med rotation och sätta bästa fram fast jag läst att man inte ska det egentligen enl ngn olycksstatistik.

men då kan jag nöta ner dom jämnt och få ganska mkt mil innan jag byter och så brukar jag byta i god tid ändå .

En bekant försökte vara sparsam och köpte 2 däck till sin gamla awd . Var en gammal xc70 med 35k mil. Jag minns inte om det var exakt samma eller hur det var men hans diff fram / bak gick sönder iaf. Kanske skulle hänt i alla fall iofs.

Men hur är det, slits awd mer ojämnt eller jämnare på awd? Antar det är viktigare iaf?
Räcker det att rotera varje säsong?

Brukar ni köpa 4 st varje gång? Behöver man göra det lika ofta eller oftare på awd?

Jag brukar ha lätt gasfot
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1530828
Däcken på hjulparet som driver (eller driver mest) är de som slits mest, på din modell är det framhjulen. När det har varit dags att kassera däck på mina AWD-modeller har det handlat om skillnader runt 0,5-1 millimeter mellan fram- och bakaxel. Det har uppnåtts utan någon rotation, även om vissa rekommenderar att man ska rotera. Halvvägs igenom däckens livslängd har jag fått vara noga med att markera däckpostitioner mellan skiften då skillnaden i däckdjup knappt existerat. Råkar du inte ut för punktering eller liknande samt kör som du beskriver kommer det troligen vara dags att byta alla fyra däck samtidigt när den dagen kommer.
av Lobocut
#1530847
Finns ingen anledning till att skaffa AWD, om du inte har behov av det. Och 99% har inte det behovet... Driftkostnaderna går upp rätt avsevärt. Dyrare vägskatt, drar mer bränsle, dyrare service, däcken kommer du åka på att byta alla fyra samtidigt. Med en FWD kan du åka minst 2 säsonger till på bakdäcken, vilket gör att du du kan sprida ut den kostanden.

Jag skulle aldrig köpa en AWD om jag inte har behov av det. Helst skulle jag även undvika automat om jag kan.
#1530857
@Lobocut, Sant, bara skatten på min XC60 skiljer 2400 kr/år mellan FWD och AWD. Letade aktivt FWD och räknar med att vi säljer den om 2 år landar vi på 12000 kr bara i skatten intjänat. Bränslet är väl närmare någon dl/mil extra eller så? Men ja, det är ju om man som de flesta inte behöver drivning på samtliga hjul
Användarvisningsbild
av Derank
#1530862
Kardanknut skrev:Tack! En annan fråga.. när man har awd.. hur gör man med däckslitage då och rotation av däcken? På fwd brukar jag ha slita dom jämt med rotation och sätta bästa fram fast jag läst att man inte ska det egentligen enl ngn olycksstatistik.

men då kan jag nöta ner dom jämnt och få ganska mkt mil innan jag byter och så brukar jag byta i god tid ändå .

En bekant försökte vara sparsam och köpte 2 däck till sin gamla awd . Var en gammal xc70 med 35k mil. Jag minns inte om det var exakt samma eller hur det var men hans diff fram / bak gick sönder iaf. Kanske skulle hänt i alla fall iofs.

Men hur är det, slits awd mer ojämnt eller jämnare på awd? Antar det är viktigare iaf?
Räcker det att rotera varje säsong?

Brukar ni köpa 4 st varje gång? Behöver man göra det lika ofta eller oftare på awd?

Jag brukar ha lätt gasfot
Jag kör hårt med med min XC60 AWD, 12000mil nu, har samma vinterdäck fortfarande, men nästa vinter blir det 2nya, sommardäcken fick jag byta 2st pg snedslitning fram efter ca 18mån, i slutet av förra sommaren köpte jag alla 4 nya, då var de 2par som var ursprungsdäck sopslut kan jag lova. Men då jag ledsnat på Pirelli köpte det 4 nya goodyer, men 2 av däcken hade kunnat rulla vidare ett tag till. Så man behöver absolut inte byta alla 4a sammtidigt.
#1530952
Tack alla som svarat!! Jag har alltid kört manuell och 2wd och det har fungerat. Det här blir min 12 e bil. Första med automat
Sista året har jag besvär med värk i vänster knäet av och till. Lite artros och inget större problem. Verkar säkert lite löjligt men dåliga dagar är det irriterande att koppla. Kört automat med jobb bilen sista åren och har börjat uppskatta det allt mer.

Sedan ett halvår har vi en stuga där det oftast plogat men 4wd känns "bra att ha". Blir såklart tyngre bil och mer förbrukning. Och jag kommer från 11000 mil i en 2wd 1.6l tdi golf så jag har kört snålt. Men det får bli som det blir.

Vad gäller däcken som satt på så vid närmare kontroll har dom ett par säsonger kvar. Jag fick byta dubbfria mot motsvarande skick dubbade så ingen panik med däckköp. Kommer samla på mig intryck så får jag se om jag får lust att byta dimension. Ligger ju rätt mkt beg att välja på på blocket. Ffa om man ska ha annan dimension på hjulen
Av nytt tänkte jag Goodyear eagle F1 assymetric 5 sommar och Michelin XIN4 vinter.

Hur var det för dig Derank?
Upplevde du ngn skillnad? Vad är dina intryck med bytet till Goodyear från Pirelli? Vilka Goodyear hade du?
Senast redigerad av 1 Kardanknut, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1530954
Låg Pirelli Scorpion på vid köpet av bilen, 235 60 18 Köpte Goodyear EfficientGrip 2 SUV
235/60-18 nu i slutet av förra sommaren, stor skilnad mot Pirelli i komfort.
#1531098
Hämtat bilen idag. Överlag nöjda👍Gissar det borde finnas tystare däck Hakkapelitta 8 orna men dom får nog duga den här säsongen åtminstone. Körde bilen på lite grusvägar med 240 kPa, vilken härlig lugn och komfortabel gång!
Får se hur Pirelli känns på sommaren men tror nog jag håller mig till 17" på vintern.
Elpriset

Det blir ett styrsystem som heter Heartbeat som &a[…]

Trygghet

Har en V60 23 late och inga sådana problem a[…]

Svärsonen hade en Ford Transit med någo[…]