Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockas63
#1527336
hej
tittar lite på en v60 ladhybrid diesel och har funderingar ang fyrhjulsdriften.
måste dieselmotorn vara igång för att den skall vara fyrhjulsdriven ?.
funkar fyrhjulsdriften om batteriet är urladdat ?.
Finns det något negativt med fyrhjulsdriften som kan vara värt att veta. vill gärna ha fyrhjulsdrift fungerande vid färd på t.ex moddig landsväg.
vad drar en d5a på ren landsväg 90-110 km/h utan el
mvh
johan
av binkie
#1527338
Kör du på el så driver den bara på bakhjulen så är det slut på batteri så kan du bara köra på diesel och då är den bara framhjulsdriven. För att få awd så krävs det att bpde elmotorn och dieselmotorn går.

Ingen aning vad den drar på landsvägen men mer än en utan hybrid då du ska släpa runt på extra vikt iom batteri och elmotor.

Sen tycker jag personligen att man ska undvika dessa tidiga hybrider då de börjar ha några år på nacken och det börjar vara en hel del bekymmer med allt möjligt gällande hybriddelen, dyrt att laga.
av mattiasv60
#1527341
Sökt något på det ?
Det första jag fick upp var: https://www.volvocars.com/se/support/ma ... --korlagen
Där står att både förbränningsmotor och elmotor måste vara inkopplade för 4-hjulsdrift.
Fyrhjulsdriften funkar nog alltid - är batteriet tomt får elmotorn ström av förbränningsmotorn generator.
Räkna med runt halvlitern/mil vid landsväg lite beroende på väder/väglag mm
/M
av jockas63
#1527348
Hej och tack för svar. Jag har även googlat och har förstått att el driver i bak, men om batteriet är urladdat kan den då vara fyrhjulsdriven?. Eller sparar den en viss mängd ström till detta.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1527356
När dieselmotorn är igång förser den batteriet och elmotorn med ström.

Det jag är tveksam till är att en bil i grunden konstruerad för framhjulsdrift (och emellanåt AWD) ska vara bakhjulsdriven ibland. Kan ge intressanta beteenden...
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]