Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henke1persson
#1526955
Hejsan alla Volvoägare..

Det är så att jag står inför ett bilköp då min gamla bil börjar bli rätt sliten efter snart 34000 mil, Då jag pendlar ca 7.5 mil tur&retur till jobbet så började att kika på en V60 D4 som ska gå rätt så billigt och ändå kan vara pigg om man vill trycka på högerpedalen.. hittade en 2016 med 13300 mil med R-paketet på.. Men så började att köra lite google sökningar och det verkar ha varit en del stul med både egr och några balansaxlar, det är något som skrämmer en lite grann, så frågan är detta något som Volvo har fixat ifrån 2014 när vea motorn kom? Sen så är det något speciellt man ska kolla på när man åker och kikar på bilen utöver det vanliga?

Vad kostar en kamrems service då det ska göras vid 15000 mil som längst läste jag på nätet?

Sen så slog tanken mej nu när jag sitter och skriver här.. om EGR'n är ett problem, kan man inte göra en EGR delete och programmera "bort" den? som man gör på många andra bilmärken?

Hoppas att det sitter folk här som har lite matnyttig information till mej :)

Mvh/Henrik
av mattiasv60
#1527603
S6024t skrev:Var/är väl en återkallelse från volvo om EGR!?
Nä, det gällde någon slang till/från EGRen tror jag + mjukvara. Detta i sin tur gjorde att EGRen tackade för sig inte så långt efteråt. Så var det för mig och resulterade i EGR-byte...
/M
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1527610
Det var även en återkallelse för avluftning och en för bälten, på talt om det...
Jag märkte ingen skillnad efter någon återkallelse på min bil, så det slog kanske lite olika mellan olika bilar.
Min är dock en 2017.
Användarvisningsbild
av skurk1
#1530008
Har en V60 D4, manuell, från 2015. Har varit den mest bekymmerslösa bilen jag någonsin ägt, men det kan ju också ha att göra med att jag köpte den när den "bara" hade gått 7K mil.
Min bil hade blivit återkallad och fått EGR-problemet löst av Volvo innan jag köpte den. Har inte märkt något än på de 2K mil jag har kört (peppar peppar). Detta bör handlaren kunna berätta, annars kan du läsa ut felkoder på den - kommer inte ihåg vad felkoden är (kan kolla om du vill), men det är en felkod om just EGR som fastnar permanent efter att Volvo fixar EGR:en. Felkoden blir nästan som ett kvitto på att EGR:en är fixad. Min har inte druckit en droppe olja, inte haft några som helst problem förutom med slavkopplingscylindern & sändaren som tar emot nyckelsignaler (endast contactless funkade, gick inte att låsa upp från avstånd). Detta gick på garanti hos handlaren såklart.

Saker som jag stör mig på efter 6 månaders ägarskap & 2000 mil:
- För styvt chassi för min smak. Det är ju kul i kurvor men det känns hemskt att ta ett fartgupp i mer än 12-13km/h (om man jämför med den tyska trion).
Du som är intresserad av R-design bör försöka föreställa dig hur "kul" det är med sportchassi för vardaglig körning. Kom ihåg att det trots allt är en Volvo, det kommer aldrig att vara en sportig bil oavsett om det slängs på både Polestar och R-design. Med det sagt så är jag väldigt nöjd med väghållningen, men bor man i ett fartguppstätt område bör man provköra ordentligt och fråga sig själv om man orkar spänna hela kroppen varje gång det är ett fartgupp eller lite halvkass väg.

- Slöa parkeringssensorer. Man får verkligen krypa för att få en relevant uppfattning om avstånd. Verkar vara ett generellt problem med Volvo dock, har haft det på Volvos från 2005 och märkt det på V90 också.

- Att bluetooth går på bokstavsordning och att man inte kan bestämma en prioriterad enhet. Man får döpa om sin mobil om man inte vill att tjejen eller kompisen ska få DJ-rättigheter när de sätter sig i bilen. :-D

- Rev "match" (hang). Endast problem med manuell låda. Osäker om det är för att hjälpa inkapabla förare eller om det, mest troligen, har med miljöskäl att göra. Det är i alla fall jobbigt att hoppa växlar eftersom motorn hänger sig på det varvtal som du kommer hamna på när du växlar upp 1 växel. Alltså, du ligger i 3K varv på 2ans växel och vill lägga i 4an - när du trycker ner kopplingen så kommer varvtalet fastna på typ 2,2K om du inte håller in kopplingen i +3 sekunder. Kan starkt rekommendera automat pga just detta - känns väldigt onaturligt att bilen försöker bestämma över mig när jag har en manuell låda. Det är inte tillräckligt störigt för att jag ska byta bilen, men jag kommer aldrig att köra kombon VEA + manuell igen.

- Trodde inte att jag skulle vara så lat att livet utan VOC skulle störa mig, men jag ångrar att jag inte köpte en V60 med VOC.

- Att det är en Volvo? ;-)

Alltid har man ju något att gnälla på och störa sig på, men jag vet att jag kommer sakna min V60 väldigt mycket när det är dags för ny bil.
Jag menar det enda som jag gnäller på som faktiskt är en objektivt dålig grej är ju parkeringssensorerna. Chassi är en smaksak, Bluetooth-uppkopplingen är en struntgrej som löser sig på 5 sekunder genom att döpa om sin telefon, rev match är väldigt störigt för den som är åtminstone måttligt bilintresserad (vilket man tenderar att vara om man väljer manuell över automat, vill jag tro) men å andra sidan får jag skylla mig själv. Jag visste om det när jag köpte den, och det är trots allt en Volvo. Det är inte en entusiastbil. Det är en bekväm bil som gör sitt jobb - inte en gammal M5a eller Skyline. Borde ha valt en automat istället. VOC är också något jag får skylla mig själv över.

Allt som allt så är det en fantastisk vardagsbil. Jag är otroligt nöjd.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1530047
Supernöjd med min V60, dock med den gamla hederliga 5 cyl dieseln vilket jag föredrar över VEA dels pga det sköna motorljudet och dels på grund av färre problem. VEA går säkert något snålare, men går ändå att köra snålt med femcyl.

Femcyl erbjuds endast med AWD och automat, förutom MY2014 där den går att få med 2l D4 femcyl och automat utan AWD. Växellådan är dock betydligt mer modern i VEA-drivlinan.

Utrustning som jag varmt rekommenderar är Driver Support-paketet som innehåller utökade säkerhetsfunktioner som autobroms för cyklister och fotgängare. Autobroms för bilar uppemot 200 kmh istället för upp till 50 kmh. Adaptiv farthållare, BLIS(döda vinkel), CTA (varnar för bilar som kommer när man backar ur en p-ruta och ser dåligt), Lane Departure Warning eller med styrhjälp beroende på motoralternativ, skyltavläsning, samt trötthetsvarning.

Kännetecknas av en radar i grillen (kan vara väl dold beroende på utrustning), kamera i vindrutan samt andra knappar på ratten vänstra sida (är som ett hjul ungefär för att ställa avstånd till bilen framför).
IMG_5727.jpg
IMG_5727.jpg (423.4 KiB) Visad 1012 gånger
IMG_5727.jpg
IMG_5727.jpg (423.4 KiB) Visad 1012 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bilagor
IMG_5718.jpg
IMG_5718.jpg (141.98 KiB) Visad 1012 gånger
av Buckshot
#1530074
Jag får tillägga att jag är nöjd med min Vea Volvo. Jag har inte behövt fylla på någon olja på 5000mil. Det enda problemet har varit batteriet men det kan bero på att bilen stod 1 år på bilfirman
av henrytuba
#1530078
skurk1 skrev: - Att bluetooth går på bokstavsordning och att man inte kan bestämma en prioriterad enhet. Man får döpa om sin mobil om man inte vill att tjejen eller kompisen ska få DJ-rättigheter när de sätter sig i bilen. :-D
Hade ingen aning om detta, ska byta namn på min telefon pronto. Tack för tips!
av henrytuba
#1530079
Kan tillägga att jag har en V60 D5 laddhybrid som jag är nöjd med, men det är ju inte den motorkombinationen tråden handlar om...

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]