Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1526291
Hej, jag har ev. snart köpt en XC60 D4 2015 181 hk, jag tycker jag hör ett konstigt ljud vid tomgångskörning som försvinner när man gasar på litegrann. Har ni någon tanke på vad det kan vara för något som ger missljudet? Kan det vara så enkelt som att det bara är något som "sitter löst" eller kan det vara ett tecken på ett allvarligt motorfel som bör åtgärdas snarast?

Se videon (länk nedan).
ljudet försvinner momentant vid ca 25 sekunder in i videon.
Tacksam för hjälp :)

https://www.youtube.com/watch?v=5MG7TEQenKE
#1526305
JohnDoeSF skrev:Hej, jag har ev. snart köpt en XC60 D4 2015 181 hk, jag tycker jag hör ett konstigt ljud vid tomgångskörning som försvinner när man gasar på litegrann. Har ni någon tanke på vad det kan vara för något som ger missljudet? Kan det vara så enkelt som att det bara är något som "sitter löst" eller kan det vara ett tecken på ett allvarligt motorfel som bör åtgärdas snarast?

Se videon (länk nedan).
ljudet försvinner momentant vid ca 25 sekunder in i videon.
Tacksam för hjälp :)

https://www.youtube.com/watch?v=5MG7TEQenKE
Gissar på motorhuven/låsen, lyssna närmare där huvlåsen sitter. Min har gjort så vid vissa temperaturer i alla fall. Vad gör man åt det vet jag inte men man skulle ju kunna sätta något lager eltejp runt låsbygeln för att testa kanske :-)

Välkommen btw
#1526306
Vad sa bilförsäljaren ? Nonsens-snack om kallt väder ?
För jag förutsätter att du tog det direkt med denne om du står och filmar det ?
Är det något som saknar en bra förklaring är det väl bara att gå vidare och leta upp någon som inte har konstiga ljud för sig
/M
#1526327
Micce1980 skrev: mån 09 jan 2023, 15:38
JohnDoeSF skrev:Hej, jag har ev. snart köpt en XC60 D4 2015 181 hk, jag tycker jag hör ett konstigt ljud vid tomgångskörning som försvinner när man gasar på litegrann. Har ni någon tanke på vad det kan vara för något som ger missljudet? Kan det vara så enkelt som att det bara är något som "sitter löst" eller kan det vara ett tecken på ett allvarligt motorfel som bör åtgärdas snarast?

Se videon (länk nedan).
ljudet försvinner momentant vid ca 25 sekunder in i videon.
Tacksam för hjälp :)

https://www.youtube.com/watch?v=5MG7TEQenKE
Gissar på motorhuven/låsen, lyssna närmare där huvlåsen sitter. Min har gjort så vid vissa temperaturer i alla fall. Vad gör man åt det vet jag inte men man skulle ju kunna sätta något lager eltejp runt låsbygeln för att testa kanske :-)

Välkommen btw
Hej! Tack för svar!
Jag öppnade motorhuven och försökta lyssna kring motorn. Kändes just då som att ljudet kom mer från motorrummet, men om motorhuvlåsen kan låta även om huven är öppen så kanske det var dom som skallrade. Jag bad bilfirman kolla upp det. Men kändes som att jag ville kolla lite här om dom återkommer om det och säger att ”det är ingen fara med det ljudet”
#1526328
mattiasv60 skrev: mån 09 jan 2023, 15:45 Vad sa bilförsäljaren ? Nonsens-snack om kallt väder ?
För jag förutsätter att du tog det direkt med denne om du står och filmar det ?
Är det något som saknar en bra förklaring är det väl bara att gå vidare och leta upp någon som inte har konstiga ljud för sig
/M
Jag har bett bilfirman att undersöka det, men ville själv kolla lite i det här forumet om någon kanske har exakt samma ljudfenomen vid tomgång på denna bilmodell. Det lutar åt att jag ställer ett krav på att bilfirman lokaliserar och åtgärdar ljudet innan ett köp.

/S
#1526393
Jag hör liknande på min XC60 och andra Volvos med dieselfemman vid kallt väder/kallstart, öppnar du huven så kan du höra var ljudet kommer ifrån. Det är bl.a plasten på insuget som skapar oljudet när motorn vibrerar. Volvosweden har en klipp som visar detta fenomen.
#1526397
dannesk skrev:Jag hör liknande på min XC60 och andra Volvos med dieselfemman vid kallt väder/kallstart, öppnar du huven så kan du höra var ljudet kommer ifrån. Det är bl.a plasten på insuget som skapar oljudet när motorn vibrerar. Volvosweden har en klipp som visar detta fenomen.
Även diesel fyran?

Min är det i alla fall huven, hoppar man ut och motorn är på har jag testat att sätta ett lätt tryck på huvens framkant och då har det slutat. Rätt sällsynt men det händer
#1526502
dannesk skrev: tis 10 jan 2023, 08:38 Jag hör liknande på min XC60 och andra Volvos med dieselfemman vid kallt väder/kallstart, öppnar du huven så kan du höra var ljudet kommer ifrån. Det är bl.a plasten på insuget som skapar oljudet när motorn vibrerar. Volvosweden har en klipp som visar detta fenomen.
Tack. intressant klipp :)
Vi har beslutat att inte köpa den här bilen nu.
känns onödigt att den säljs med det ljudet.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]