Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
#1569102
Micce1980 skrev:@linnar, Frågan är om den går på tre cylindrar eller om det känn så? Jag tyckte att det kändes likadant när spridarna strulade, som när bränsle pumpen gjorde så. När en spridare gav upp gick bilen in i "lime mode", bilen hackade innan och under detta som om den gick på tre cylindrar och alla fyra byttes. När bränslepumpen gav upp samma, trodde då det var spridarna igen men dagen efter gick ju bilen som den skulle i något halvår till innan jag lyckades återskapa det fast denna gång sattes en felkod. Efter bytet av pump gick bilen som om den va ny och mycket starkare. Säkert gick bränslepumpen sönder lite hela tiden så man inte hade uppfattat att den blev svagare.

Sen kan jag ha helt och hållet fel men jag hade sett efter en begagnad uppdaterad pump och fått den bytt om den nu inte blivit bytt tidigare. Min bild på länken visade väl inte högtryck men om du jämför de värdena med vad du har vad får vi fram då?
Jag lämnade bilen till Volvo Car igår (2014-01-30). Jag nämnde (ovanstående citat) att en annan som haft samma problem löste det sig med bytt bränslepump.
Reparatören ringde senare på dagen igår och sade att det förmodligen är bränslepumpen som gett upp. De har haft fler med samma symtom som varit trasig bränslepump.
Han beställde en sådan till idag och bytte den. Han sade att de som bytt tändstift (samtidigt som spridarna) dragit fast tändspolarna för hårt. "Insattsgängorna i konsolen" hade släppt så han måste jobba med det en stund så han har inte kunnat provköra. I morgon antar jag att han provkört.
Tydligen måste "konsolen" tas bort för att kunna byta bränslepump. Bränslepumpen är inte helt mekanisk, den är också kopplad elektriskt till övriga styrsystemet. Felkoden jag hade handlade om tändningen men kan ändå bero på bränslepumpen eftersom de hör elektriskt samman.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1569113
@linnar, Ja spridare och bränslepumparna på dessa lämnar lite att önska, tyvärr för det är en enligt mig bra motor i övrigt för den bilen, 180hk bensin är precis vad jag tyckte passade som handsken för V60. Då får vi hoppas att det är löst nu då
av linnar
#1569118
Micce1980 skrev:@linnar, Ja spridare och bränslepumparna på dessa lämnar lite att önska, tyvärr för det är en enligt mig bra motor i övrigt för den bilen, 180hk bensin är precis vad jag tyckte passade som handsken för V60. Då får vi hoppas att det är löst nu då
Håller med!
Ja, skall bli spännande hur det går.
av linnar
#1569332
Jag häm
Micce1980 skrev:@linnar, Ja spridare och bränslepumparna på dessa lämnar lite att önska, tyvärr för det är en enligt mig bra motor i övrigt för den bilen, 180hk bensin är precis vad jag tyckte passade som handsken för V60. Då får vi hoppas att det är löst nu då
Jag hämtade bilen igår.
De bytte bensinpump och tändstift eftersom de tagit stryk av att bilen gått dåligt.
Nu går den som en oljad blixt, vibrerar inget på tomgång och startar fortare än innan.
Det var alltså bensinpumpen som var dålig.

De drog av felsökningen och tändstiften gick på garantin eftersom det var 12 dagar kvar på garantin sedan jag bytte dem sist.
Lite dryg tio tusen kostade det. Nu kändes det som om 10 lax var billigt!

Härligt, nu har jag bil ett tag till ;-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1569348
@linnar, Känns det som att du "trimmat" kärran alltså? :-D Ja då va det säkert så, min gick som att den fått nya lungor typ :)
av linnar
#1569359
Micce1980 skrev:@linnar, Känns det som att du "trimmat" kärran alltså? :-D Ja då va det säkert så, min gick som att den fått nya lungor typ :)
Ja, det känns som den fått bättre flås.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]