Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
#1524406
Volvoold skrev:Hur många bil har din bil gått? Har den servats som den ska innan du köpte den?
Jag köpte den för ca 3 år sedan med 11100 mil på mätaren, den var då fullservad och rekondad.
Nu har den gått 13500mil, dvs 2100mil sedan jag köpte den (hade 2 bilar ett tag därav lite mil).
Jag fick serviceboken, besiktningspapper, reparationsdokument mm med bilen när jag köpte den.
Jag kan i de dokumenten se att de reparerat backspegeln, lagat repor på "kofångaren" fram och bytt en slang till turbon. Utöver det har den servats korrekt när den skall servas. I servicen ingår alltså byte av bromsbackar osv. Så det står inte i några reparationsdokument.
Jag fick alltså med allt som behövs för att kunna avgöra bilens kondition.
Senast redigerad av 1 linnar, redigerad totalt 0 gånger.
av linnar
#1524407
Uppdatering senaste dagens körning:
Var ute och körde ca 3 mil idag varvid jag körde upp för en lång backe med rejäl lutning. Den hackade inte alls på hela dagen fast jag nu körde som jag brukar.
av linnar
#1524832
PROBLEMET LÖST:
Jag fixade det själv, tog mindre än en minut! Fixade det på en busshållplats dessutom!

I en kurva hörde jag ett dunkande ljud i bilen. Stannade på en busshållplats, tog fram en nyckel och gick runt bilen och drog åt hjulbultarna. Höger fram satt de lösa. Drog åt och körde iväg. Det var igår och har kört en del sedan dess. Provocerade bilen till att rycka genom att dra på i uppförsbackar. Inga ryck alls på två dagar!
Jag anser det vara fixat nu!
av Volvo2021
#1524846
Gött om det har löst sig.

I samband med detta kommer jag att tänka på när jag tog premiärturen i min bil precis efter att jag klarade uppkörningen och tagit körkortet. Då knackade det när jag körde. Det visade sig att några muttrar var lösa. Sedan var det tyst.

Hoppas att det håller i sig för dig även framöver.
av linnar
#1524900
Volvo2021 skrev:Gött om det har löst sig.

I samband med detta kommer jag att tänka på när jag tog premiärturen i min bil precis efter att jag klarade uppkörningen och tagit körkortet. Då knackade det när jag körde. Det visade sig att några muttrar var lösa. Sedan var det tyst.

Hoppas att det håller i sig för dig även framöver.
Ja, jag håller tummarna!
av linnar
#1525291
Nu rycker den igen! Hjulbultarna är åtdragna!
Det var alltså inte hjulbultarna. Har kört 9-10 dagar utan ryckning. Kan det ändå vara bensinpumpen? Eller kan bensinfiltret vara tätt? Annat?
Bensintanken är nu nere på halv tank om det kan spela in.
av linnar
#1526711
Uppdatering:
Har nu kört i 11 dagar sedan det ryckte sist utan en enda ryckning. Jag kör som vanligt alltså inte extra försiktigt utan att det ryckt. Jag fyllde på mer bensin också för 11 dagar sedan för att full tank borde hjälpa till att pressa fram bensin till motorn. 16 januari skall jag lämna in bilen för felsökning. Då får vi se vad det är för fel om det är något fel.

Eftersom jag tankade strax innan det började rycka börjar mina misstankar gå till att någon fyllt tankslangen med vatten innan jag tankade och fick in lite vatten i tanken den vägen. Vattnet är tyngre än bensin så det lägger sig i det djupaste stället i tanken och precis där sitter pumpens "sugrör". Det kan ju vara så att det handlar om vatten i tanken som till viss del tas om hand av etanolen i bensinen. När jag sedan fyllde på med mer bensin för 11 dagar sedan kom det in mer etanol som tog hand om resten, kanske därför det inte hackat de senaste 11 dagarna. Vem vet...
av linnar
#1527211
Uppdatering:
Hämtade bilen från Bilia verkstad precis nu!
Det fanns inga felkoder så mekanikern körde och pressade bilen hårt uppför en lång backe. Bilen ryckte två gånger uppför backen men det blev ingen felkod. Bilen kan inte skapa felkod om det är ett mekaniskt fel så misstankarna var åt det hållet. Bränsletrycket var också normalt. Det enda mekaniska som kan skapa ryckningar är när magnetventilen på turbon kärvar. Utan fungerande magnetventil kör man utan hjälp av turbon och får på så vis en trögare bil. En kärvande magnetventil gör att turbon fungerar ibland och /eller vid vissa varvtal mm. Mekanikern bytte magnetventilen och gjorde samma provkörning. Den ryckte inte och bilen kändes vassare.
Nu har jag kört visserligen ganska lite men jag kände uppför backen där jag bor att den klättrade upp på lättare fötter än tidigare.

Felet var alltså en kärvande magnetventil på turbon.

Den stora överraskningen nr 1 var mekanikerns stora intresse att lösa problemet. Han var intresserad av det han sysslade med.
Den stora överraskningen nr 2 var kostnaden:
- Läsa av felkoder
- Provkörning mm ca 1 timma
- Mäta och kolla lite här och där
- Byte magnetventil
- Provkörning mm ca 1 timma
- Tjöta med mig
-----------------------------------------------------------
Summa kostnad: 2500kr
#1527268
linnar skrev:Uppdatering:
Hämtade bilen från Bilia verkstad precis nu!
Det fanns inga felkoder så mekanikern körde och pressade bilen hårt uppför en lång backe. Bilen ryckte två gånger uppför backen men det blev ingen felkod. Bilen kan inte skapa felkod om det är ett mekaniskt fel så misstankarna var åt det hållet. Bränsletrycket var också normalt. Det enda mekaniska som kan skapa ryckningar är när magnetventilen på turbon kärvar. Utan fungerande magnetventil kör man utan hjälp av turbon och får på så vis en trögare bil. En kärvande magnetventil gör att turbon fungerar ibland och /eller vid vissa varvtal mm. Mekanikern bytte magnetventilen och gjorde samma provkörning. Den ryckte inte och bilen kändes vassare.
Nu har jag kört visserligen ganska lite men jag kände uppför backen där jag bor att den klättrade upp på lättare fötter än tidigare.

Felet var alltså en kärvande magnetventil på turbon.

Den stora överraskningen nr 1 var mekanikerns stora intresse att lösa problemet. Han var intresserad av det han sysslade med.
Den stora överraskningen nr 2 var kostnaden:
- Läsa av felkoder
- Provkörning mm ca 1 timma
- Mäta och kolla lite här och där
- Byte magnetventil
- Provkörning mm ca 1 timma
- Tjöta med mig
-----------------------------------------------------------
Summa kostnad: 2500kr
Du, lägg den PSTn som en av dina bästa vänner i din telefon!! Otroligt kul att det fortfarande finns människor som bryr sig. :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1527270
Håller med Ebbe, en felsökare att ta vara på :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är det värt pengarna att montera en s[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]