Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
#1523831
Micce1980 skrev:@Volvoold,Lägger in ett svar då jag hade en 2017-2020. Är spridare och pump bytt så lär det lira, men då får man kolla så det är till de uppdaterade spridarna. Räcker med att en av dessa ska lagas så sätts all eventuell förbrukning du vill spara rejält ur spel. Hade själv ändå valt en ren T4 eller så, släpp gasen lite tidigare, kör inte runt med saker i bilen och strunta i några okynnesfärder och någon pizza så sparar man mer.
Min bil visar just nu 0,75lit/mil i stadskörning med vinterdäck. Jag kör lugnt och köper pizza ibland ;-)
På sommaren ligger den närmare 0,7 i stan.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1523834
linnar skrev: Inte så farligt dyrt. Finns det bara en pump i bilen och var sitter den?
Minne ej men det va en pump som byttes, de fick fälla ner tanken under bilen och va tacksamma att det inte va mer än säg 15 liter i den då :)
av linnar
#1523835
På sommaren drar
Micce1980 skrev:
linnar skrev: Inte så farligt dyrt. Finns det bara en pump i bilen och var sitter den?
Minne ej men det va en pump som byttes, de fick fälla ner tanken under bilen och va tacksamma att det inte va mer än säg 15 liter i den då :)
OK!
Får tänka på att köra slut på bränslet innan då.
Jag sökte på nätet och de som har pumpar till min bil visar mekaniska pumpar när jag anger reg.nummer. Alltså en pump som drivs mekaniskt av motorn. Märkligt!
av binkie
#1523877
Att din mekaniker säger att det ör ovanligt med spridare på T4F är en lögn eller okunskap. På en T4F är det rätt så vanligt att spridarna går sönder, även högtryckspumpen. 1600 för en spridare låter väldigt billigt, kanske pirat delar med sämre kvalité? Tycker du ska kontakta verkstan som tidigare gjorde jobbet och be de kolla på bilen igen. Du borde ju ha reservdelsgaranti på spridarna om det nu skulle visa sig att någon är kass igen.
av linnar
#1523894
binkie skrev:Att din mekaniker säger att det ör ovanligt med spridare på T4F är en lögn eller okunskap. På en T4F är det rätt så vanligt att spridarna går sönder, även högtryckspumpen. 1600 för en spridare låter väldigt billigt, kanske pirat delar med sämre kvalité? Tycker du ska kontakta verkstan som tidigare gjorde jobbet och be de kolla på bilen igen. Du borde ju ha reservdelsgaranti på spridarna om det nu skulle visa sig att någon är kass igen.
Det var Bilia som gjorde jobbet sist och jag såg paketen som spridarna låg i. Det stod Volvo på dem och paketen var blåa.
Varför skulle spridarna gå sönder lättare på en etanolbil som bara körs på bensin?
Killen som sade att han aldrig sett någon byta spridare menas med alla spridarna. Vanligast är att någon spridare behöver bytas men att det inte heller är speciellt vanligt. De var tre stycken mekaniker som jobbade med spridarna för de satt oväntat hårt fast. Alla tre instämde med att det inte är vanligt.
Till detta tillkommer den speciella mekanikerföreställningen att allt hela tiden går sönder. Det hänger samman med fenomenet att en mekaniker ser hela tiden fel på bilar som lämnas in på reparation och då får för sig att bilar är väldigt dåliga. Trots det fenomenet sade de att spridarbyten inte alls är så vanligt. Samma fenomen finns med svänghjul som havererar titt som tätt fast de egentligen är extremt sällsynt.

Jag skall ta mig jobbet och lämna in bilen för felsökning. Möjligt att någon spridare av de nya inte var bra men jag tror på bensinpumpen eftersom den hackar bara när den frestas lite, speciellt i uppförsbackar då motorn (=pumpen) får jobba mer.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1523910
linnar skrev:Varför skulle spridarna gå sönder lättare på en etanolbil som bara körs på bensin?
De är helt enkelt för dåligt konstruerade oavsett ad man körde på, tål säkert knappt luft :) Om de inte tycker det va vanligt så kan det kanske kännas så då de flesta är har fått sina bytt för säg 5+ år sedan men på denna motor är det ändå ett standardfel tyvärr och alla spridare bör bytas och gjordes så under garantitid från Volvo ÅF samt av åtminstone vissa försäkringsbolag. Spridare och bränslepump borde ha bytts gratis vid service, det hade varit snyggt av Volvo.
av Volvoold
#1523944
Stort tack @linnar och @Micce1980
för svar om förbrukning mm.

Hoppas verkligen att det löser sig. Uppdatera gärna i tråden om du vill och har tid, det är alltid spännande att se hur det gick. 😊
av linnar
#1524007
Volvoold skrev:Stort tack @linnar och @Micce1980
för svar om förbrukning mm.

Hoppas verkligen att det löser sig. Uppdatera gärna i tråden om du vill och har tid, det är alltid spännande att se hur det gick. 😊
Ja, jag skall uppdatera, jag börjar nu:
Jag var ute och körde idag, även uppför backar. Inget hackande alls.
Börjar tro att det kan varit tillfälligt eller så går pumpen riktigt ibland men kan lägga av korta stunder. Alternativt var det vatten i pumpen på tappen när jag tankade fullt sist för det var direkt efter det det började hacka. Om bilen går bra ett tag kommer jag att felsöka på Bilia efter Jul någon gång.

Ni som vet:
Hur många bränslepumpar finns det på en V60 TF4?
När jag söker på bränslepumpar får jag träff på två pumpar, en elektrisk som sitter i tanken och en mekanisk som sitter på motorn. Stämmer det?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1524116
På T4F finns det helt riktigt en i tanken som matar högtryckspumpen på motorn.
Det finns också flera givare i anslutning till dessa. Läs ut felkoder, inte alla genererar tänd motorlampa.
av binkie
#1524120
Det jag tycker är vanligaste symptomet när högtryckspumpen lägger av på T4F är att bilen knappt går att köra. Backventilen går sönder och pumpen börjar skicka tillbaka tryckstötar med bensin tillbaka på lågtrycksidan. Lågtrycksgivaren larmar då på för högt lågtryck
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]