Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
#1523739
Min Volvo V60 FT4 -2012 började plötsligt en dag att rycka när jag började köra efter att den innan inte ryckt alls.
När den rycker kör jag en stund och sedan stannar och stänger av motorn en stund och startar igen, då rycker den inte.

Jag kör på bensin och tankade fullt dagen innan den började rycka.
I Mars byttes alla spridare och tändstiften. Spridarna byttes efter att de gått sönder efter en tvärbromsning(?).
(Reparatören sade att han under sina 15 år som bilmekaniker aldrig varit med om eller sett någon annan byta spridare)
Bilen visar inget felmeddelande.

Den rycker på så vis att jag kör framåt medan den då och då rycker till lite, kanske var 10sek eller var 20sek och ibland en gång i minuten. Det verkar vara motorn som för ett kort ögonblick inte tänder eller liknande.

Efter att jag kört en stund stänger jag av motorn. När jag sedan startar och kör igen är ryckningarna borta.

Spridarbytet med tändstiftsbyte kostade 17.800kr i Mars i år (2022). Jag har ingen lust att lägga ut mer pengar på bilen de närmaste åren. Därför vill jag få tips på vad det kan vara så att jag kan fixa det själv.

Vad kan detta bero på?
Hur åtgärdar man det?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1523748
@linnar, Hade en likadan, den stannade på en resa och hela motorn hoppade som om spridarna gått sönder igen, de hade då bytts något år innan, den startade dock dagen efter. Den ryckte långt senare till någon gång när man gasade på en påfart där det var lätt uppförsbacke. Lyckades senare återskapa felet och höll plattan i mattan i 5 sekunder eller lite mer, då sattes en felkod. Den visade på bränslepumpen. Den byttes och fungerade sedan, det va även som om den fått 30 kusar till som säkert tappat mer o mer ju sämre bränslepumpen blev.

Det är väl nästan standard att spridare och bränslepump byts på dessa tyvärr men när det väl är bytt så

Här är den tråd där det utreddes i alla fall viewtopic.php?f=70&t=150667&hilit=felkod
Fick där felkod ECM-P008762 och det uppstod enbart när det varit mindre än 1/4 bränsle i tanken
av linnar
#1523751
Micce1980 skrev:@linnar, Hade en likadan, den stannade på en resa och hela motorn hoppade som om spridarna gått sönder igen, de hade då bytts något år innan, den startade dock dagen efter. Den ryckte långt senare till någon gång när man gasade på en påfart där det var lätt uppförsbacke. Lyckades senare återskapa felet och höll plattan i mattan i 5 sekunder eller lite mer, då sattes en felkod. Den visade på bränslepumpen. Den byttes och fungerade sedan, det va även som om den fått 30 kusar till som säkert tappat mer o mer ju sämre bränslepumpen blev.

Det är väl nästan standard att spridare och bränslepump byts på dessa tyvärr men när det väl är bytt så

Här är den tråd där det utreddes i alla fall viewtopic.php?f=70&t=150667&hilit=felkod
Fick där felkod ECM-P008762 och det uppstod enbart när det varit mindre än 1/4 bränsle i tanken
Tack för svaret!
Jag läste din tråd. Så illa är det inte (ännu) med min bil. Den rycker bara då och då tills jag startar om bilen. Då går den utan att rycka. Får testa att dra på lite för att se någon skillnad. Jag gissade också på bränslepumpen.
Bytte du bränslepump själv eller var det en verkstad? Vad kostade det för dig att byta den?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1523755
@linnar, Byttes på verkstad, ej Volvo men en pålitlig i området som jag köpte på bildelsbasen. Hittade en som rullat rätt lite och vill minnas att det fanns en uppdaterad men hittar inget om det nu dock
av linnar
#1523775
Micce1980 skrev:@linnar, Byttes på verkstad, ej Volvo men en pålitlig i området som jag köpte på bildelsbasen. Hittade en som rullat rätt lite och vill minnas att det fanns en uppdaterad men hittar inget om det nu dock
OK!
Vet du vad det kostade totalt?

Jag var ute och körde nu. Testade lite. När jag kör väldigt lugnt rycker det inte men när jag körde upp för en backa med lite aningen segdragning hackar den då och då på väg uppför backen. När jag var på plan mark drog jag på med lite högre varv utan att det hackade.

Ett problem kommer sällan ensam:
När jag kom hem från ovanstående test körde jag in på min ca 40m långa väg till huset. Den lutar lite mot grannes trädgård men jag har stenar som ligger fastborrade efter kanten utom på ett ställe där det fattas ca 2m sten. När jag kör in går det bra som vanligt men strax innan jag kommer fram där jag inte har stenar börjar bilen glida, det var rena blankisen under vattnet (det regnar lite). Jag kommer förbi med framändan men vänster bakhjul glider över kanten och jag blir hängandes över kanten med bakhjulet ca en halv meter utanför vägen.
Jag har som tur var en riktig verkstadsdomkraft. Satte den på kanten av hjulet och lyfte upp. Jag har några överblivna gångplattor som jag under hjulet byggde en liten väg med. Sänkte ner bilen och körde upp på vägen igen.
Av detta lärde jag mig två saker:
1- Ha alltid grus hemma att grusa när det är halt.
2- Finns det en öppning någonstans är det där det alltid händer.

Nu skall jag köpa några fler stenar och borra fast där det saknas.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1523807
@linnar, Bränslepumpen kostade 1800kr och skulle säga ytterligare samma summa för bytet då för ca 3 år sedan

Som jag säger, man skaffar sig allid att göra :-)
av Volvoold
#1523809
linnar skrev:
Jag kör på bensin och tankade fullt dagen innan den började rycka.
I Mars byttes alla spridare och tändstiften.
Har du alltid kört på bensin, eller var det just denna tanken som var bensin när det blev problem med spridarna?

18000:-är förstås en slant, men det lät ju inte så farligt ändå eftersom du bytte alla spridarna samt tändstift. (Ca 4500:-/spridare inkl tändstift) Jag trodde att det skulle kosta betydligt mer.

Jag funderar lite diffust på T4F, är det något du kan rekommendera trots dina senaste erfarenheter?

Vad har du för förbrukning på E85 respektive bensin? Är den manuell växellåda?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1523815
@Volvoold,Lägger in ett svar då jag hade en 2017-2020. Är spridare och pump bytt så lär det lira, men då får man kolla så det är till de uppdaterade spridarna. Räcker med att en av dessa ska lagas så sätts all eventuell förbrukning du vill spara rejält ur spel. Hade själv ändå valt en ren T4 eller så, släpp gasen lite tidigare, kör inte runt med saker i bilen och strunta i några okynnesfärder och någon pizza så sparar man mer.
av linnar
#1523827
Micce1980 skrev:@linnar, Bränslepumpen kostade 1800kr och skulle säga ytterligare samma summa för bytet då för ca 3 år sedan

Som jag säger, man skaffar sig allid att göra :-)
Inte så farligt dyrt. Finns det bara en pump i bilen och var sitter den?
av linnar
#1523830
Volvoold skrev:
linnar skrev:
Jag kör på bensin och tankade fullt dagen innan den började rycka.
I Mars byttes alla spridare och tändstiften.
Har du alltid kört på bensin, eller var det just denna tanken som var bensin när det blev problem med spridarna?

18000:-är förstås en slant, men det lät ju inte så farligt ändå eftersom du bytte alla spridarna samt tändstift. (Ca 4500:-/spridare inkl tändstift) Jag trodde att det skulle kosta betydligt mer.

Jag funderar lite diffust på T4F, är det något du kan rekommendera trots dina senaste erfarenheter?

Vad har du för förbrukning på E85 respektive bensin? Är den manuell växellåda?
Jag kör bara på bensin. Meningen var att jag skulle köra på E85 men så länge det inte lönar sig gör jag inte det.
Spridarna kostade 1600kr/st och tändstiften 300kr/st. Till det kommer kostnaden för att hitta felet på 2100kr. Tillkom något mer på ett par tusen. Resten var arbetskostnad. Egentligen kostade det nära 20.000kr men jag "förhandlade" ner priset.

Jag hade naturligtvis otur med spridarna för dt händer nästan aldrig enligt vad reparatören sade. Utöver det är bilen väldigt tyst, lättkörd och bekväm. Det är en liten motor i den som skrämts upp ganska rejält, den har ju 180hkr på den lilla motorn. När jag kör fram och åter ca 50 mil, vilket jag gör ett par gånger varje år drar den med full last nästan lika lite som den C30 Diesel jag hade, dvs mellan 0,6 och 0,7 lit/mil. Den högre siffran om jag ligger och trycker upp mot 130km/h hela vägen.
Den har några nackdelar jag retar mig på. Radion går inte att stänga av och det finns ingen tempmätare. Modellen efter kom tempmätaren tillbaka, har jag hört.
Radion "stänger jag av" genom att trycka på "ljud av" eller dra ner volymen till noll. Det går att stänga av radion men då stängs allt av man kan använda på displayen, bla hands free.

Bortsett från nackdelarna rekommenderar jag bilen.
Det går både smyga fram tyst och vibrationsfritt och köra som en racerbil men ljuvligt ljud från motorn när man dra på med höga varvtal.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]