Sida 1 av 1

Batterifråga

Postat: fre 16 dec 2022, 09:14
av ichrolle
Hej,

Avser en V60 CC -17
Som jag tror har ett startbatteri och ett hjälpbatteri. Bilen är typ 5 år och har säkert aldrig bytt batteri.

Min motorvärmare går ibland inte att starta pga för låg batterispänning. (Är medveten om att jag kan ha kört för kort sträcka för att det ska ha hunnit återladdas. Har 20 min till/från jobbet.) Någon enstaka gång har det även hänt att start/stop funktionen inte går att använda.

Jag vill minimera risken med batteritorsk då jag snart ska ha bilen ut i norrländska vildmarken mitt i vintern. Jag mekar helst inte själv. Så jag bokade en tid hos Volvo Kista och skrev om ovanstående problem och att jag vill ha kostnadsförslag på det batteri som bör bytas.

Fick som svar att det kan vara två olika problem och att de vill felsöka 1,5h för 2500kr.

Aldrig i livet tänker jag då det väl bara borde vara att byta stora batteriet?
Har ni några råd? Vad gör de olika batterierna och bör man byta båda samtidigt?

Re: Batterifråga

Postat: fre 16 dec 2022, 10:02
av Buckshot
Byt bara det stora batteriet. Det har fungerat väldigt länge för denna bilmodellen. På min bil årsmodell 2017 fick jag byta redan 2020.

Re: Batterifråga

Postat: fre 16 dec 2022, 10:53
av Malmstroem
Jag har en xc90 -17. Jag har bytt både stora och lilla batteriet på min bil i höst. Allting fungerade bra, men jag fick också en del felmeddelanden. För att slippa problem byte jag på en gång, istället för att vänta tills bilen inte startade...

Du har också ett stort startbatteri och ett litet batteri som håller uppe spänningen så att start/stop fungerar. När huvudbatteriet blir tillräckligt dåligt kommer bilen till slut inte att starta. Det är felmeddelanden som indikerar att det stora batteriet börjar bli dåligt som du fått. När det lilla hjälpbatteriet blir dåligt är det bara start/stop som slutar att fungera. Du kommer att få felmeddelanden om att start/stop behöver service.

Jag skulle inte brytt mig om någon felsökning, utan bara bytt batteriet. Det "räcker" med att bara byta stora batteriet, men fundera på om det inte är värt att också byta det lilla batteriet. Efter fem år lär det inte vara i jättebra skick. Volvo brukar rekommendera att byta bägge samtidigt. Det behövs inte göras nu, men kommer troligen att behöva bytas relativt snart.

Det går att diskutera om det lilla batteriet behövs överhuvudtaget. Jag tål inte felmeddelanden, så bara p.g.a. det så bytes det lilla batteriet. Jag ville inte heller ha ett sönderfruset batteri med batterisyra överallt när det blir kallt.

Byter du bägge på en gång slipper du ett besök hos Volvo när det lilla batteriet börjar strula.

Re: Batterifråga

Postat: fre 16 dec 2022, 11:05
av ichrolle
Tack för svar!

Re: Batterifråga

Postat: fre 16 dec 2022, 12:24
av skarj
Felsökning verkar ju dumt, bättre att lägga pengarna på att byta båda batterierna isof.
Vill du minimera kostnaden men vara rätt säker på att det finns tillräckligt med starkström, byt endast startbatteriet (stora), om du är säker på att generatorn inte är problemet. Alternativt är ju en startbooster som du tar med på norrlandsresan samt ett par startkablar som du kan ha liggandes under bagagegolvet.

Re: Batterifråga

Postat: fre 16 dec 2022, 12:38
av Malmstroem
Tilläggas kan att BMS (Battery Monitoring System) bör nollställas vid byte av huvudbatteriet. Det går eventuellt att göra själv på din bil, men Volvo kan det definitivt.

BMS är inte inblandat i start/stop (det lilla) batteriet, så det går att byta utan nollställning.

Re: Batterifråga

Postat: fre 16 dec 2022, 20:12
av dannesk
Byt det stora batteriet till ett så stort AGM som du kan få plats med brukar vara runt 70/72Ah (eller 290mm långt om det är 190mm högt) och nolla BMS så CEM vet att batteriet är bytt och laddningsalogaritmen anpassas efter det samt batteriräknaren nollas. Dåligt startbatteri gör också att S/S inte fungerar samt att om du fått varningen om låg batterispänning flera ggr så har batteriet redan skadats och behöver bytas. Är SoC (State of Charge) under längre tid låg så tar batteriet skada därför ska man stödladda ofta, ett välladdat batteri håller betydligt längre. Jag ofta kör korta sträckor med min XC60 och använder diselvärmaren konstant 2-4ggr per dag och laddar kanske över natten 1-2ggr i månaden under vintern.

Om du har den större batterilådan som sitter på dieselfemmorna så skulle jag rekommendera att byta till ett större AGM som Biltemas 95Ah (art.nr 80-900) men då måste du byta till det högre batterilocket (Volvo art.nr 31335286) så har du kapacitet för kortkörningar samt användning av diselvärmaren utan att behöva stödladda allt för frekvent vilket du bör göra oavsett.

Det lilla AGM-batteriet behöver man sällan byta och jag belastningstestade nyligen det på min XC60 2017 som gått 7600mil och det hade 100% kapacitet fortfarande. Har belastningstestat batterierna på flertalet Volvo-bilar, många äldre och med betydligt mera mil än min, och ingen av dom har haft speciellt dåliga hjälpbatterier. Skulle du nån gång behöver byta detta så gör du det lätt själv, sitter under plenumplasten i torkarbrunnen.

Innan du byter batteriet ska du alltid öppna huven sedan ta ut nyckeln och stänga dörrarna. Efter typ 10min har bilen stängt av alla datorer i bilen och du kan koppla ut och sätta in det nya batteriet som bör vara fulladdat innan. Sedan resettar du BMS själv enligt denna instruktion om du inte har tillgång till OBD2 instrument:

Re: Batterifråga

Postat: tis 27 dec 2022, 10:21
av ichrolle
Bra med info! Tackar .
Valde att byta startbatteri.
Volvo ville ha 3746 kr för nytt orginalbatteri. Bilia tog bara 2019kr. Så valde att byta det där. Har märkt att start/stop alltid funkar direkt efter start nu efter bytet och har inte varit några problem med värmaren heller.

Batteriet är 720CCA 70Ah 30644962.