Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexskv
#1521478
Hej, i sommras köpte jag en xc60 D4 2017 awd.

Nöjd med bilen men vid test av dieselvärmare gick den inte igång, frågade då runt och fick höra att den inte går igång om yttertempen är över 15 grader.

Nu är det betydligt kallare men den går ändå inte som den ska..

Startar jag den i bilen via knapparna i spaken så ändras texten Starta till avbryt i några sekunder, avbryt blinkar och sedan står det start igen utan att värmarsymbolen tänds. Det kommer inte upp något meddelande om att värmaren ska vara felande.

Startar jag den i Volvo appen så går värmaren igång och man kan känna varma avgaser kolla ur avgasröret till värmaren och den ryker inte mycket så den har inte surat ner sig.

Men då går den i ungefär 10 minuter och stänger sedan av sig, startar man bilen då så verkar bilen tro att värmaren fortfarande är igång för då lyser värmar symbolen tills tiden på en halvtimme gått ut.

En kompis med en felkodsläsare för Volvo och Saab har försökt läsa av koderna men det enda vi fick fram var U016600.

När jag googlat på felkoden kommer jag inte fram till något riktigt vettigt på vad felet kan vara.

Har någon råkat ut för något liknande?

Nästa steg börjar kännas som en volvo verkstad men jag brukar vilja göra de jag kan för att lösa problemet först..
Senast redigerad av 1 Alexskv, redigerad totalt 0 gånger.
#1533971
Det jag tycker är märkligt är att om det är väldigt kallt ute så startar den och går i ca 5 till 10 minuter, sen stannar den. Enligt appen är den fortfarande igång och bilen varnar inte för att värmaren är trasig.

Den låser sig inte heller utan dagen efter går det ofta att starta den igen i 5 10 minuter. Alla andra bilar jag haft har dieselvärmaren låst sig efter att man prövat att starta den fler gånger utan att det funkar..
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]