Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1521240
Hej!

Min 2017 xc60 har problem med dieselvärmaren. Den startar men sen när man kommer ut i bilen är den iskall så den har inte gått många minuter. I

displayen står de värmaren avbruten batteri i sparläge, eller nå åt de hållet.

Problemet kvarstår om jag laddat batteriet och sen direkt testat värmaren igen, den startar men avbryter sen.

Bilen har även lätt att larma för låg batterinivå.

Då kanske man tänker att batteriet är slut men det konstiga är att bilen går att kallstarta hur som helst, det har aldrig hänt att den vägrat gå igång och det här problemet har jag haft i 2 år nu.

Det känns som att bilen är för känslig på avläsningen av batteriet?

Va tror ni, kanske bara jag som letar ursäkter för å slippa köpa nytt batteri :nerd:
#1521241
Hög tid för ett nytt batteri, ja...
När du startar bilen laddar generatorn batteriet men när du kör värmaren "tömmer" du batteriet på ström.
Det finns inget som laddar batteriet när värmaren körs och motorn är avstängd.
#1521242
Hur gammalt är batteriet? Får du upp "låg batterispänning" ofta även fast du laddat det så tyder det på att det är så pass gammalt att ladda det inte hjälper. Lika bra att passa på att byta tills riktiga vintern kommer så du inte står strandad.
Värmaren stänger av sig om spänningen är så pass låg för att just kunna starta bilen.
#1521252
Volvopöwer skrev:Va tror ni, kanske bara jag som letar ursäkter för å slippa köpa nytt batteri :nerd:
Ja, hur kan man ha detta problem i 2år och inte ens kolla batteriets kapacitet med belastningstest, utförs gratis av typ Mekonomen. Ett batteri som har djupurladdats och tagit skada spelar det ingen roll om det laddas och det är ju även de bilen påpekar med låg batterispänning.
Är inne på mitt 3dje batteri på min my17 classic som nu gått 7500mil, haft 95Ah Biltema AGM nu i 3år och fortfarande 96% kapacitet efter den tiden, riktigt bra batteri.
De 2st första Volvo original EFB 70Ah höll 1 resp 2 år. Stödladdar när det behövs på vintern vilket är kanske varannan vecka och då kör jag värmaren 3-4ggr dagligen i genomsnitt, kan aldrig ladda batteriet för mkt med modern laddare.
#1521256
dannesk skrev: tis 29 nov 2022, 21:06
Volvopöwer skrev:Va tror ni, kanske bara jag som letar ursäkter för å slippa köpa nytt batteri :nerd:
Ja, hur kan man ha detta problem i 2år och inte ens kolla batteriets kapacitet med belastningstest, utförs gratis av typ Mekonomen. Ett batteri som har djupurladdats och tagit skada spelar det ingen roll om det laddas och det är ju även de bilen påpekar med låg batterispänning.
Är inne på mitt 3dje batteri på min my17 classic som nu gått 7500mil, haft 95Ah Biltema AGM nu i 3år och fortfarande 96% kapacitet efter den tiden, riktigt bra batteri.
De 2st första Volvo original EFB 70Ah höll 1 resp 2 år. Stödladdar när det behövs på vintern vilket är kanske varannan vecka och då kör jag värmaren 3-4ggr dagligen i genomsnitt, kan aldrig ladda batteriet för mkt med modern laddare.
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000029894

Kör du med de där? Ska kolla måtten på batterilådan imorgon men rent spontant ser det ut att passa

Är det bara skruva lös å byta eller blir bilen tokig isåfall? Kan man nollställa batteriövervakningen på nå vis?
#1521275
Japp, det är det batteriet jag har. 4års garanti vet inte jag nån annan som matchar för det priset. Har du stora batterilådan som sitter i AWD bilarna så behöver du nytt lock (volvo art.nr 31335286) iom att batteriet blir längre och tar i i framkant.

Efter du bytt batteriet nollar du BMS så bilen vet att det är nytt och justerar laddningsalogartitmen:


Så här ser det ut med nytt lock och stora batterilådan, den går hela vägen fram till luftburken:
Stora batterilådan.jpeg
Stora batterilådan.jpeg (1.86 MiB) Visad 1357 gånger
#1521280
När jag fick samma problem, med att bilen gnällde om låg spänning, laddade jag mitt (EFB) med recondfunktion några nätter på rad samt nollställde BMS. Nu har det rullat 2 år till efter det och går fortfarande att köra värmare/radio mer än typ en halvtimme utan larm.
Originalbatteri från -14 och 22k mil, körd i Skåne.

Angående Biltemas batteri, det var någon tråd för någon vecka sen här om en som ville använda deras garanti. Var omständigare än omständigt eftersom han valt ett större batteri än vad företagets konfigurator sagt.
#1524126
Haft samma problem.
Misstänker rekond som skedde i somras/höstas där de även gjorde motorrengöring och att det efteråt börjat erga på + kopplingen till batteriet.
Köpte batteripolrengöring och batteripolfett på biltema:
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000016597
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017183

Körde en längre runda efter att fixa med det och sen har det fungerat bra igen.

Får väl se hur länge men summa sumarum, kolla din +-koppling på batteriet om det ser bra ut.
#1524140
Man behöver inget "specialverktyg" för att rengöra poler, räcker med lite smärgelduk och sen funkar det med vanligt vaselin i tunt lager.
Får man låg batterinivå så har BMS rapporterat att laddstatusen (SoC) är för låg under lägre tid och batteriet har då redan tagit stryk i kylan därför ska man belastningstesta så man vet statusen sedan ladda eller byta batteri.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]