Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MJJ75
#1521006
Bytte batteri på en Volvo V60 D4 2015 R-Design och lyckades klantigt nog slita loss en kabel. Kan dock inte se varifrån den lossnat. Nu meddelar bilen att Start-Stop inte fungerar, så antar att den har med den funktionen att göra. Någon mycket mer kunnig än jag som kan berätta var den ska sitta? Meddela om ni behöver bättre bilder.
Mvh MagnusBild
Bilagor
IMG_6737.jpg
IMG_6737.jpg (2.44 MiB) Visad 944 gånger
IMG_6736.jpg
IMG_6736.jpg (1.98 MiB) Visad 944 gånger
#1521083
Om det är kabeln som ligger på bromsvätskebehållaren på bilderna så är det ju kabeln till BMSen som loggar bilens laddning, den kabeln måste du åtgärda. Den ska sitta på minuspolen på batteriet.
#1521084
Tack för svar. Ja, det är den kabeln. Tänker bara att det borde finnas någon slags kontakt eller liknande som den lossnat ifrån, men kan inte se den. Kan du beskriva för en okunnig var på minuspolen den ska sitta? Råkar inte ha en bild? :)
#1521674
MJJ75 skrev: mån 28 nov 2022, 11:14 Tack för svar. Ja, det är den kabeln. Tänker bara att det borde finnas någon slags kontakt eller liknande som den lossnat ifrån, men kan inte se den. Kan du beskriva för en okunnig var på minuspolen den ska sitta? Råkar inte ha en bild? :)
Kontakten hänger ju rakt nedanför kabeln i batterilådan.
#1521952
dannesk skrev:Kolla bilden i denna tråd så ser du hur det ser ut. Kabeln delas i två delar längre in i härvan som du ser på bilden
viewtopic.php?f=56&t=158999&p=1406642&h ... s#p1406642
Det var som "dannesk" skrev, det var kabeln till spänningsövervakningen (BMS har jag lärt mig nu att det heter 🙂). Hade visst lyckats slita av hela kabeln, hittade andra lösa änden när jag lossade på isoleringstejp där kontakten går ihop med stora minuskabeln. Stort tack för hjälpen!
Mvh Magnus

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]