Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1520156
Skruvade på vinterdäcken och skulle kasa iväg till macken för att blåsa i lite vinterluft.
Men icke, handbromsen lossade inte på vänstersidan.
Av med hjulet igen och såg ett sprucket fästöra på handbromsmotorn, som så många andra redan beskrivet här på forumet.

Skillnaden är att jag är nästan säker på att denna motor aldrig varit av, servad på Bilia innan min tid och jag har då inte haft av den.
20221120_125616.jpg
20221120_125616.jpg (3.04 MiB) Visad 900 gånger
20221120_132641.jpg
20221120_132641.jpg (2.54 MiB) Visad 900 gånger
20221120_132226.jpg
20221120_132226.jpg (3.68 MiB) Visad 900 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1520157
Det är ”vanligt” att man knäcker motorn när man håller imot med 15mm fastnyckel när man drar övre bulten till bromsoket. Låter man nyckeln snurra för långt så bryter ut motorn och örat går av.
Användarvisningsbild
av Derank
#1520166
hmmm, Hur hänger det ihop, jag kan inte se det framför mig fast jag bytt belägg ett antal gånger bak på volvo, menar du att folk släpper nycken och låter den vila mot örat på bromsmotorn istället för att hålla i den?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1520179
Cotag skrev: Skillnaden är att jag är nästan säker på att denna motor aldrig varit av, servad på Bilia innan min tid och jag har då inte haft av den.
Du menar alltid? :-)

Blä, det va inte vackert. Kollade mina "öron" och infästningar vid detta bytet till vinterdäck och än ser det bra ut. Kollade detta även vid köpet bara för att det poppar upp lagom tätt här. Mja, går ju köra utan tills delar kommer, gjorde så på förra bilen när delarna va på väg och någon innan brutit ett öra, bytte då bägge motorerna för den andra va inte helt ok heller
Användarvisningsbild
av Cotag
#1520188
Micce1980 skrev:
Cotag skrev: Skillnaden är att jag är nästan säker på att denna motor aldrig varit av, servad på Bilia innan min tid och jag har då inte haft av den.
Du menar alltid? :-)

Blä, det va inte vackert. Kollade mina "öron" och infästningar vid detta bytet till vinterdäck och än ser det bra ut. Kollade detta även vid köpet bara för att det poppar upp lagom tätt här. Mja, går ju köra utan tills delar kommer, gjorde så på förra bilen när delarna va på väg och någon innan brutit ett öra, bytte då bägge motorerna för den andra va inte helt ok heller
Ja, det har varit en leasingbil, fullstämplad på Bilia och alla servicepapper med.
Beläggen jag tog av var Volvogrejer.
Rimligt säker på att motorerna inte varit av alltså.

Jag satte tillbaka motorn efter att frilagt genom att skruva ut torxen i mitten några varv, men bilj**eln larmar hjärtskärande att parkeringsbromsen är till....
Hmm...så kommer den ju att göra tills styrsystemet känner att motorn snurrat.... Antar att dina motorer inte satt fast!?

Fick du tag på dina via bildelsbasen eller? Verkar vara åtråvärda motorer, dåligt lagersaldo där.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1520192
TommyP86 skrev: sön 20 nov 2022, 20:04 Det är ”vanligt” att man knäcker motorn när man håller imot med 15mm fastnyckel när man drar övre bulten till bromsoket. Låter man nyckeln snurra för långt så bryter ut motorn och örat går av.
Tror inte det gått till så, borde rimligen märkt om jag sluntit. Men osvuret är bäst såklart.

Gissar mer på att det isåfall hänt när man sparkar till hjulet för att det ska lossna.
Eller att en sten har kommit in där mellan fälg och motor.
Gissningar såklart.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1520197
Om man söker på artikelnumret 31262415 från https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 62415.html får man upp en hel del träffar.
Jämför man V60 och exempelvis XC60 av samma årsmodell är det samma artikelnummer, kanske är motorerna samma från alla Volvos modeller?

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/31 ... mile&asc=1
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1520198
@Cotag, Örat ser väl lite böjt ut på första bilden? Kan ändå ha lossats innan då kanske. Antar att du kollar andra sidan med då

Köpte från bildelsbasen, 500kr/st plus frakt 2019 för två lågmilade så kändes bra att byta bägge. Är väl samma till V70, XC70 och XC60?

Parkerade några dagar efter bromsbytet, då va ju delar på väg för att såg att det inte skulle gå vill jag minnas. Detta skedde utanför garaget och den ville inte släppa, körde försiktigt ner i garaget och skruvade av den och skruvade ut så trycket på bromsen lättade, körde utan motor där någon vecka sen, fast med kontakten väl inlindad i fryspåse och en massa eltejp så fick den larma så sedan. Larmet släppte sedan efter de nya va på och man motionerat de några gånger, tror man bör skruva in handbromsen några varv dock så den nya motorn inte går så lång tid och den kan då sluta varna tidigare. Den räknar väl tid motorn går då för att upptäcka fel.

Här har jag skrivit "Byter man skruvarna har dessa art nr 30742941, byter man elmotorns packning har den art nr 30681857" vilket kan behövas
viewtopic.php?f=70&t=151766&hilit=renoveringssats
Användarvisningsbild
av Cotag
#1520338
Micce1980 skrev:@Cotag, Örat ser väl lite böjt ut på första bilden? Kan ändå ha lossats innan då kanske. Antar att du kollar andra sidan med då
Ja det är sprucket rejält.
Eftersom, som du själv också skriver att detta är ganska vanligt fel, så har man slängt en blick på donen när hjulen varit av. Ganska säker att öronen varit hela fram till nu.

Nåväl, såg att en bildel/skrot-säljare i närområdet annonserade nya motorer på Bildelsbasen, körde dit på lunchen och hämtade en.
När man fick dränkt bakdelen av oket i rostlösare och torkat/blåst rent så såg det inte så eländigt ut längre.
Ny o-ring och fett på axeltapp/tätningsytor
Nu sitter det en ny NTY HZS-VV-001A på vänster bak och det rullar igen.

Intressant för övrigt att han kunde sälja för 720 kr när Autodoc vill ha 880.
Skärmbild 2022-11-21 170808.png
Skärmbild 2022-11-21 170808.png (124.31 KiB) Visad 700 gånger
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]