Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannes1975
#1519448
Frugans S60 - 12 fyller 10år strax innan jul. Dock har den knappt gått 5000mil. Nån behjälplig själ som vet vad är rimligt angående kamremsbyte, ska vattenpumpen också bytas samtidigt? Har fått prisförslag/offert från Bilia och Volvo retail verkstad på knappt 10000kr, dyrt eller fair? Tacksam för all input
Användarvisningsbild
av MartinS
#1519451
Det var en sen 12:a…. Min MY13 fyllde 10 i somras.

Jag betalade runt 8 för kamrems och agregatremsbyte på en Biliaverkstad om jag minns rätt.

Jag bytte inte vattenpump.
av klacken
#1519460
Vattenpumpen behöver du inte byta,är ju milen som sliter på den. Tycker det är dyrt,är ju en väldigt enkel motor att byta på om det är diesel. Bensinare har jag inte bytt på så vet inte om det är stor skillnad.
Senast redigerad av 1 klacken, redigerad totalt 0 gånger.
av berrabus
#1519462
klacken skrev:Vattenpumpen behöver du inte byta,är ju milen som sliter på den. Tycker det är dyrt,är ju en väldigt enkel motor att byta på.
Vilken motor gäller det? Ser inte det.
av Johannes1975
#1519467
berrabus skrev: tis 15 nov 2022, 08:11
klacken skrev:Vattenpumpen behöver du inte byta,är ju milen som sliter på den. Tycker det är dyrt,är ju en väldigt enkel motor att byta på.
Vilken motor gäller det? Ser inte det.
Tack! Då hoppar vi vattenpumpen
Det är en T3 - bensinare
av EPR
#1519477
Jag har aldrig bytt kamrem så ta det jag säger med en stor nypa salt. Men 5000 mil, det är ju jättelite. Förstår att gummit kan torka osv, men du kanske skulle börja med att ta en titt på kamremmen och se dess status. Hur ser den ut? Har den torrsprickor, är den fransig på sidorna?
Användarvisningsbild
av SebastianJ
#1520713
Jag fick pris på min med samma motor för classic service, kamrem, vattenpump samt multirem och spännare på 14 900 på lokala Volvo och 11 500 på en fristående verkstad.
av Johannes1975
#1520822
Tack för den info

När jag på Volvos hemsida skriver in bilens regnr och mätarställning står det "Kamaxelrem Och Hjälpaggregatrem Byte"
Antar det endast detta som behöver bytas

Vill helst Volvo Åf ska byta detta.
Känns priset 10000kr som fair ändå?

Nån insatt får gärna hojta till nu under black week/friday Day ifall det finns något erbjudande eller det går klämma in en rabatt tex hos Bilia

Tack igen för all hjälp. Uppskattas verkligen :)

Trevlig 1:a advent och helg!


SebastianJ skrev: tor 24 nov 2022, 15:11 Jag fick pris på min med samma motor för classic service, kamrem, vattenpump samt multirem och spännare på 14 900 på lokala Volvo och 11 500 på en fristående verkstad.
av ridax
#1522548
Jag har en V60 D6 2013 och undrar också om priset. Den billigaste Volvo-verkstaden vill ha 12,200 för kamrem, hjälpaggregatsrem och vanlig service.

Låter väldigt dyrt när man läser andra som som bytt rem på andra modeller och talar om typ halva priset. Men det kanske är mycket som skall bort först? För några år sedan när kupéfläkten rasade så sa någon skämtsamt att de utgick från fläkten och sedan byggde resten av bilen runt den. Men det kanske i själva verket är kamrem man utgår ifrån…

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]