Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fctroll
#1519285
Hej.
Jag har en v60 d4 my 15 gått ca 20500 mil. Köpte den beg 19. Till en början fick jag fylla på 0,5 l olja var ca 300-400 mil. Nu nyligen började bilen dricka mer olja. Kör ca 20 mil och säger 0.5 l. Fyller jag inte på direkt och kanske kör knappt 5 mil till varnar han för 1 litet. Jag har kört ca 90-100 mil på ca 2,5 l olja. Pratade med en Volvo verkstad, de sa att det var extremt mycket, de kunde göra en felsökning men skulle inte komma fram till något mer än att man troligtvis fick byta motor. Men fick en tips att Prov 30 olja iställer för 20 som volvo rekommenderar. Har ni något tips på vad man kan göra eller vad felet kan vara? Ska börja byta ut olja till 30 men tar ju liksom tid eftersom jag byter när den varnar. Service är gjort enligt Volvos plan. Jag har köpt oljan på biltema eftersom det annars hade blivit dyrt. Det kanske också är fel? Hört olika där.

Hoppas någon där ute kanske vet vad felet är eller vad man kan testa sig fram 😊
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1519287
Låter som att byta motor kan vara väl drastiskt men visst sätter de i en åtgärdad och det är billigare så. Det finns en renoverinssats för detta när dessa vea börjar dra olja. De byter då kolvringar samt kolvarna. Kanske ventilerna men är osäker där.

Inget fel på biltemaoljan i alla fall och kan inget om att byta oljan men hade själv inte trott att det hjälper fast det skadar väl knappast att prova i ditt fall.

De tömmer ut oljan, väger/mäter den och byter filter. Du kör 200 mil och återkommer och de gör detsamma igen och slår ut förbrukningen.

Har bilen rullat över 10 000 mil så
Normal blandad körning max 1,6l/1000 mil
Stadskörning max 2,0l/1000 mil
Högfartskörning / mycket körning på hög höjd max 2,4l/1000 mil

Över detta så anser Volvo att man har ett problem


På min så byttes de vid 13 000 mil, idag 17500 mil och den går som den ska
På kolvsidan står det
98736 Kolvar byte enl. TJ 34943
31460046 Kolvsats
även ventiler förefaller det som att de bytts och eftersom verkstaden tydligen måste enligt Volvo så byttes kamremmen då den hakades av och samtidigt bjöd de på vattenpumpen.
Motorn är d4204t5

Finns lite trådar i ämnet även om de avtagit drastiskt senaste tiden men det finns uppenbarligen några kvar som inte blivit åtgärdade av olika anledningar
viewtopic.php?f=56&t=159937&start=110
viewtopic.php?f=70&t=149467

Så antingen hör om pris om du vill renovera annars får man tyvärr lösa det genom att fylla på eller sälja den. Du skulle nog tyvärr ha meddelat detta till säljaren om det va via firma när du köpte den eller tagit det på maskinskada då 2019 tyvärr och fått det åtgärdat för en mindre summa om inte annat.

Edit: Ser nu att du har ju en tråd här som vi kan fortsätta på? viewtopic.php?f=70&t=152383&p=1344286#p1344286
av valln
#1519340
Om du byter kolvringar så välj mekaniker och verkstad med omsorg!
Det är ingenting för duvungar...

Jag tappade nästan tron på jordelivet när jag hörde att min ordinarie mek inte ville ge sig på detta. Han menade att det finns typ 1 person på verkstaden som gör alla sådana jobb.
av KalleJ
#1519393
Nja motortätning lär inte fungera på kolvringarna. Inte någon bra idé.
Lite ATF möjligtvis, bara för rengörningsegenskaperna.

Kolla så oljeavskiljaren fungerar korrekt.
av BILAFAN
#1528391
Rislone har en oljetillsats med tvättande effekt för bla oljeringar. Detta är den enda jag hittat som kan ligga i under hela oljebytet,till skillnad ifrån 15 minuters flush.

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]