Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1518020
Hej alla Volvoälskare! Hoppas på hjälp är ny här!
Har köpt en XC60 2015 D5 polestar med 230 hk.
D5244 T15 motorn
Fullservad på auktoriserad verkstad och 12 000 mil på mätaren.
När man kör i hastigheter av 110kmh och uppåt (mest kring 125kmh) så vibrerar bilen precis som att bakhjulen behöver balanseras, men det är inte därifrån vibrationerna kommer. Vid gaspådrag i den hastigheten känns det ännu mer än om jag släpper gasen.
Det känns mest i sätet och golvet av bilen, desto mindre i ratten.
Har kontrollerat hjul, lufttryck, hjulinställning ingenting hjälpte.
Jag provade att rycka bort säkringen till styrenheten till AWD och plötsligt så försvann vibrationerna i princip helt. (Endast lite kvar i hastigheter av 130kmh kan lika gärna komma från däcken)

Är det någon vänlig själ som vet vad problemet kan vara?

Tack så mycket på förhand! Detta är min första tråd så hoppas att jag postat på rätt ställe!

Bästa hälsningar, Marcus
#1518087
Vanligaste är igensatt sil till haldexpumpen. Är den igensatt, är pumpen ofta dålig också då den inte gillar att gå med för lite olja.
Det finns många trådar om det här, många videos på yt om hur man går till väga etc.

Börja där.

Jag har 2 haldex 5 bilar här hemma, en -13 på 23k mil och en -16 på 17, har bytt på båda. Den i -13 var helt tät och efter en rejäl rengöring och ny olja så var det mycket ”mikrovibrationer” kvar både i hastighet och från stillastående.
-16 fick en pump samtidigt som oljebyte, och det var skitigt värre och jag orkade inte chansa på att den gamla skulle fungera.
#1518091
Tack så mycket! Så man ska inte oroa sig att det är diffen som är problemet?
Har sökt efter liknande trådar men det enda jag hittar är att vissa var problem när de gasar och svänger samtidigt. Är det bara att köpa en ny oljepump tilö haldexen och byta ut den och byta oljan?
Som du märker så kan jag 0 om detta ämne. Har även felsökt bilen där är 0 felkoder.
#1518234
Nyvolvosnubbe skrev:@TommyP86,
Blev det bättre på den där du bytade pumpen?
Det försvann helt. Har man problem med sen inkoppling finns det mjukvara, så mycket vet jag. Finns säkert fler för olika typer av problem.
Men som felsökning kan det hjälpa att göra rent och byta oljan. Blir det bättre är du nåt på spåret liksom.
#1518597
TommyP86 skrev: mån 07 nov 2022, 18:03
Nyvolvosnubbe skrev:@TommyP86,
Blev det bättre på den där du bytade pumpen?
Det försvann helt. Har man problem med sen inkoppling finns det mjukvara, så mycket vet jag. Finns säkert fler för olika typer av problem.
Men som felsökning kan det hjälpa att göra rent och byta oljan. Blir det bättre är du nåt på spåret liksom.
Ojj vad bra! När jag kopplade bort säkringen till styrenheten för AWD så försvann vibrationerna. Vad kan jag utesluta? Kan det ändå var diffen eller kardanen som är trasig?
#1518598
tommy12345302 skrev: mån 07 nov 2022, 14:46 nu skrev du att du kollat hjulen, men liknande hände på en äldre volvo jag körde, det var då en begunnande bubbla på ena bakhjulet, det hade börjat svälla lite, väldigt lite, mitt på, stort som en handflata
Det tänkte jag också och hoppades på att det skulle vara något så enkelt men tyvärr inte
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]