- ons 28 sep 2022, 19:38
#1513607
Hej,
Jag har problem på min V60 T4F 2013. Dock tror jag att det har varit flera fel för jag har fått lite andra symtom efter ändringarna.
1. Först börjad bilen gå ryckigt, upptäckte att det rök från avgasröret, samt att det luktade oförbränt bränsle.
Åtgärd: Rengöring av samtliga spridare (mycket sot och beläggning)
Resultat: Bilen går som vanligt (bra men ibland lite ryckigt).
2. Bilen går bra i ca. 2 månader, därefter händer samma sak.
Åtgärd: Byte av samtliga tändstift, tändspolar och spridare (tändstiften var slitna, tändspolarna var inget fel på visade det sig, spridarna läckte).
Resultat: Bilen startar inte alls.
3. Bilen startar inte alls.
Åtgärd: Kopplade ur högtrycksgivaren på fördelningsledningen (fuel rail) till spridarna.
Resultat: Bilen startar men dör snart därefter.
4. Bilen startar men dör ca. 5 sekunder senare.
Åtgärd: Kopplade ur högtrycksgivaren, startade bilen och kopplade in högtrycksgivaren igen.
Resultat: Det går att starta och köra bilen, men den går fortfarande ryckigt, vid gaspådrag och högre varvtal 4500 varv så går motorn ner i något slags nödläge, går mycket ryckigt. Hastigheter över 80km/h blir ett problem vid detta "nödläge". Nödläget försvinner när bilen varit avstängd ett tag.
5. Det har slutat ryka från avgasröret, ingen lukt av oförbränt bränsle. Dock måste jag koppla ur och in högtrycksgivaren varje gång jag ska åka med bilen.
Kör bilen till verkstad för felsökning, de säger att det är dåligt tryck på högtrycksidan och föreslår byte av högtryckspumpen.
Åtgärd: Jag byter högtryckspumpen.
Resultat: Felet kvarstår.
7. Felet kvarstår, bilen startar endast om jag kopplar ur högtrycksgivaren (kanske är det felet?!)
Åtgärd: Jag byter högtrycksgivaren:
Resultat: Felet kvarstår
Kan det vara så att jag har problem med bränsletrycksgivaren på lågtryckssidan? Var kan jag köpa en sådan?
Någon annan ide?
Tack på förhand!
Jag har problem på min V60 T4F 2013. Dock tror jag att det har varit flera fel för jag har fått lite andra symtom efter ändringarna.
1. Först börjad bilen gå ryckigt, upptäckte att det rök från avgasröret, samt att det luktade oförbränt bränsle.
Åtgärd: Rengöring av samtliga spridare (mycket sot och beläggning)
Resultat: Bilen går som vanligt (bra men ibland lite ryckigt).
2. Bilen går bra i ca. 2 månader, därefter händer samma sak.
Åtgärd: Byte av samtliga tändstift, tändspolar och spridare (tändstiften var slitna, tändspolarna var inget fel på visade det sig, spridarna läckte).
Resultat: Bilen startar inte alls.
3. Bilen startar inte alls.
Åtgärd: Kopplade ur högtrycksgivaren på fördelningsledningen (fuel rail) till spridarna.
Resultat: Bilen startar men dör snart därefter.
4. Bilen startar men dör ca. 5 sekunder senare.
Åtgärd: Kopplade ur högtrycksgivaren, startade bilen och kopplade in högtrycksgivaren igen.
Resultat: Det går att starta och köra bilen, men den går fortfarande ryckigt, vid gaspådrag och högre varvtal 4500 varv så går motorn ner i något slags nödläge, går mycket ryckigt. Hastigheter över 80km/h blir ett problem vid detta "nödläge". Nödläget försvinner när bilen varit avstängd ett tag.
5. Det har slutat ryka från avgasröret, ingen lukt av oförbränt bränsle. Dock måste jag koppla ur och in högtrycksgivaren varje gång jag ska åka med bilen.
Kör bilen till verkstad för felsökning, de säger att det är dåligt tryck på högtrycksidan och föreslår byte av högtryckspumpen.
Åtgärd: Jag byter högtryckspumpen.
Resultat: Felet kvarstår.
7. Felet kvarstår, bilen startar endast om jag kopplar ur högtrycksgivaren (kanske är det felet?!)
Åtgärd: Jag byter högtrycksgivaren:
Resultat: Felet kvarstår
Kan det vara så att jag har problem med bränsletrycksgivaren på lågtryckssidan? Var kan jag köpa en sådan?
Någon annan ide?
Tack på förhand!