Sida 1 av 1

V60 Generator

Postat: tis 06 sep 2022, 21:50
av wahlin
V60 Generator

Re: Missljud på låga varv efter kallstart V60 Cross Country D4 AWD (ej VEA)

Postat: ons 07 sep 2022, 23:34
av S6024t
Vattenpump?

Re: Missljud på låga varv efter kallstart V60 Cross Country D4 AWD (ej VEA)

Postat: tor 08 sep 2022, 09:42
av wahlin
Låter inte omöjligt! Kan felet uppträda på det viset då tror du? Dvs att det låter illa när bilen är kall men inte varm?
Mvh
Olle

Re: Missljud på låga varv efter kallstart V60 Cross Country D4 AWD (ej VEA)

Postat: sön 11 sep 2022, 11:09
av Momentum
Kan vara frihjulet på generator
Låt någon varva motorn till typ 1500 varv, och stänga av motorn
Generator ska fortsätta och snurra en strund och frihjulet vid generator ska inte låta illa

Re: Missljud på låga varv efter kallstart V60 Cross Country D4 AWD (ej VEA)

Postat: tor 15 sep 2022, 20:00
av wahlin
Hade bilen på service idag och mekanikern konstaterade att ljudet kommer från generatorn. Tydligen ganska dyrt att byta men han har skickat förfrågan till Volvia om att byta den på maskinskadegarantin. Får hoppas det löser problemet!

Re: Missljud på låga varv efter kallstart V60 Cross Country D4 AWD (ej VEA)

Postat: fre 16 sep 2022, 16:39
av Momentum
Återkoppla hur det gick, och var det själva generatorn? Inte frihjulet på generator?

Re: Missljud på låga varv efter kallstart V60 Cross Country D4 AWD (ej VEA)

Postat: sön 18 sep 2022, 19:47
av wahlin
Mekanikern trodde att generatoraxeln var glapp/Sned. Därför ska hela generatorn bytas. Bilia accepterade att byta generatorn på maskinskadeförsäkringen, men som jag förstod det ska den ersättas med en begagnad vilket känns lite sådär. Återkommer när den är bytt! :)

Re: Missljud på låga varv efter kallstart V60 Cross Country D4 AWD (ej VEA)

Postat: sön 18 sep 2022, 20:53
av dieselputte
wahlin skrev: sön 18 sep 2022, 19:47 Mekanikern trodde att generatoraxeln var glapp/Sned. Därför ska hela generatorn bytas. Bilia accepterade att byta generatorn på maskinskadeförsäkringen, men som jag förstod det ska den ersättas med en begagnad vilket känns lite sådär. Återkommer när den är bytt! :)
Är väl oftast så att när maskinförsäkring täcker så får man en refurbished, de är ju ofta åtgärdade så de i princip är i nyskick. Försäkringen är ju till för att lösa problemet, inte byta till nya delar.

Bytet på gamla bilen blev dock till en helt ny då Volvo uppdaterade från 120A till 150A, PST såg till att fixa det.

Är kanske också ett "kryphål" för Volvo att slippa den där "livstidsgarantin" på Volvo originaldelar ?