Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DTJ
#1507253
Har ett malande ljud, högre vid högre hastighet. Inget glapp i hjullagren ingen vibration i
fjärdarna när man har bilen upphissad och snurrar på hjulen.
Ingen skillnad i ljud om man svänger hö. eller vä.
Så misstänker starkt stödlagret!
Gjorde det enkelt för mej (trodde jag) och köpte en beg. drivaxel men får inte ur den gamla ur hjulnavet, får den inte att röra sig ens en 1/10 mm inåt i hjulnavet, slår med slägga, ingen liten handlägga utan en stor, slår på skruv-bricka-hylsa.
Visst ska väl axeln kunna tryckas in åtminstone några cm i hjulnavet om centrumskruven är urskruvad?

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mej med detta?
// DTJ
Användarvisningsbild
av DTJ
#1507507
Nu håller jag på att tillverka en avdragare (pressverktyg) som fästas med hjulskruvarna, typ en rund platta med försänkta hål för hjulskruvarna och hål i mitten med påsvetsad mutter M24.
Imorgon ska jag värma drivaxeln utifrån (där centrumskruven ska sitta) med en gassvets, och på med pressverktyget och förhoppningsvis :-D
Kan det va nått?
av dieselputte
#1507514
På min fd V50 limmades splines i drivaxlarna då de knäppte vid skifte back och framåt.
Krävdes 5tons hydraulpress för att få loss yttre drivknutarna när det var dags att byta hjullager.
Ta bort ABS sensorn om du skall värma .

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]