Oljeläckage XC60 t5
Postat: fre 29 jul 2022, 22:30
Hej,
Lite bakgrund, har en XC60-11 med t5 motorn och automat. Gått 19000mil. För två år sedan började motorn dra lite olja, ca0,5l mellan servicarna (1500mil). Påpekat detta för Volvo men fick alltid till svar att det är normalt. Före detta så drog den ingen olja alls.
Hursomhelst, i veckan tog vi en tur på 100mil ner till Tyskland där vi är nu. På den resan har vi fått fylla på 0,7l olja och man ser på skyddet under bilen att det är läckage. Lämnade in det på en Tysk volvoverkstad som gratis undersökte felet, det läcker från bakre packboxen (den mellan motor och växellåda).
Läst lite på formet och noterat ett annat problem, det kommer lite vit rök från oljestickan. Vad jag förstår kan det bero på igensatt vevhusventilation? Och ett följdfel av detta kan bli oljeläckage pga högre tryck?
Min fråga, bilen var inne på service hos Volvo i maj. Borde inte Volvo noterat det i så fall? Har även för mig att en servicepunkt var att rengöra just detta.
Vidare, är vevhusventilationen lika stort problem på Volvos 4-cyl motorer? Nästan allt jag har hittat är för de äldre 5-cyl.
Tack,
Mikael
Lite bakgrund, har en XC60-11 med t5 motorn och automat. Gått 19000mil. För två år sedan började motorn dra lite olja, ca0,5l mellan servicarna (1500mil). Påpekat detta för Volvo men fick alltid till svar att det är normalt. Före detta så drog den ingen olja alls.
Hursomhelst, i veckan tog vi en tur på 100mil ner till Tyskland där vi är nu. På den resan har vi fått fylla på 0,7l olja och man ser på skyddet under bilen att det är läckage. Lämnade in det på en Tysk volvoverkstad som gratis undersökte felet, det läcker från bakre packboxen (den mellan motor och växellåda).
Läst lite på formet och noterat ett annat problem, det kommer lite vit rök från oljestickan. Vad jag förstår kan det bero på igensatt vevhusventilation? Och ett följdfel av detta kan bli oljeläckage pga högre tryck?
Min fråga, bilen var inne på service hos Volvo i maj. Borde inte Volvo noterat det i så fall? Har även för mig att en servicepunkt var att rengöra just detta.
Vidare, är vevhusventilationen lika stort problem på Volvos 4-cyl motorer? Nästan allt jag har hittat är för de äldre 5-cyl.
Tack,
Mikael