Sida 1 av 2

Fundering kring VEA motorn

Postat: tor 21 jul 2022, 15:38
av mrok
Hallå,
Har sökt lite på nätet men finner inga riktiga svar.
Jag funderar på att köpa någon av följande modeller, V60, V70 eller V90 i årsmodell 2016-2017 och med en D3 eller D4 motor.
Har läst en uppsjö av trådar på nätet om problem med VEA motorn men hittar inget om när motorn förbättrades (förutom återkallelse).
Det jag hittar är att man bör undvika en 2014-2015 men har 2016-2017 samma problem?

Vänligen
O.Gustavsson

Re: Fundering kring VEA motorn

Postat: tor 21 jul 2022, 16:46
av Buckshot
Jadu det är en fråga som är svår att svara på. Dom blev bättre allt eftersom. Det finns dom som kör tidiga VEA utan problem och samtidigt är det inte 100% säkert att en sen VEA är helt problemfri. Antagligen hänger mycket på hur man kör. Korta resor är inte bra. Själv så kör jag en 2017 som går perfekt men bara 6000mil. Mitt råd är att köpa så ny bil som möjligt.

Re: Fundering kring VEA motorn

Postat: tor 21 jul 2022, 20:09
av mrok
Ok. Är det någon skillnad mellan 181hk och 190hk?
V60 fick 190hk från 2016 medans V70 från samma år hade 181hk motorn 🤔
När fick Volvo den nya automatlådan och hur skottsäker är den? ( om bilen har brukats varsamt, normalkörd)
Frugan tyckte vi skulle även kolla på Passat B8. VWs DSG lådor har ju blivit bättre med tiden.

Re: Fundering kring VEA motorn

Postat: tor 21 jul 2022, 20:42
av Buckshot
Den 8 växlade lådan behöver du nog inte bekymra dig för. Den tål ju även trim. :P

Re: Fundering kring VEA motorn

Postat: tor 21 jul 2022, 20:49
av EbbevonVolvo
Automatlådan, den 8-växlade från Aisin är underbar. Har den i min bil. En låda med momentomvandlare som när den blivit varm har lock-up på växlarna 2 till 8. Samma låda som Lexus använder. Bra bränsleekonomi.

Re: Fundering kring VEA motorn

Postat: tor 21 jul 2022, 22:39
av mrok
Vilket år började dom montera den nya automaten i V60 och V70?
Idag avskrevs V90in, så nu återstår V60, V70 och så Passaten.

Re: Fundering kring VEA motorn

Postat: fre 22 jul 2022, 12:30
av III
Den nya generationens automater verkar bra. Finns både som 6 växlad och 8 växlad. Hör till vea- motorn. Jag hade en v60 med vea d4 från -14 181 hk. Vållade en del huvudvärk. Bytte egr, dieselpump, topplock pga sotbildning på ventiler och med det dålig komp. Sen ryckte den oförklarligt. Volvo fick aldrig ordning på det. Slutade med byte av bil. Fick rätt ok erbjudande. Sen blev det bensinare, inne på min andra vea bensin nu. Betydligt trevligare slippa dieselmotor. Och såhär långt utan problem. Bara det... Har 8bäxlad aut. Trevlig låda. Skulle kunnat växla snabbare men till vardags mycket trevlig.

Re: Fundering kring VEA motorn

Postat: fre 22 jul 2022, 19:15
av S65D
Kört tre VEA D4:or under perioden 2015 fram tills idag. Två V60 D4 (6500-19000 mil och 2500-8500 mil) och en V40 D4 (5500-15500 mil). Enda gången jag fått kontakta bärgare och reparera nåt var när sotfiltret blev fullt på första V60:n. Annars har det under alla mil (runt 30000) bara handlat om service, byte av slitagedelar och ett par återkallelser.
Har även en bekant med liknande upplevelse, då en S60 med samma motor. Den köptes ny och har rullat fint fram till idag, runt 17000 mil.

Även den äldre motorn är pålitlig enligt egen erfarenhet. Körde innan 2015 en XC60 med 6-stegad diesel på 2,4 liter, D4 AWD. Den kördes från 8000 till 32000 mil och då gjordes endast ett byte av generatorn, däremot drogs vi i slutet med en problematisk växellåda som ryckte som slutligen efter otaliga försök blev åtgärdad.

Re: Fundering kring VEA motorn

Postat: fre 22 jul 2022, 22:52
av Cotag
Tycker mig noterat en dämpning av EGR, balansaxel och oljekonsumtionsrelaterade inlägg på VEA-maskiner efter -16.

Min -14 har nu rullat strax 22k varav 10k mil i min ägo. Bytt balansaxlar, motionerat/smort upp EGR-ventilen några ggr och oljekonsumtionen håller sig under 1L/1000mil.

Re: Fundering kring VEA motorn

Postat: lör 23 jul 2022, 15:18
av valln
Fördelen med den 4-cylindriga VEA är att den drar förmodligen nästan 2 dl mindre än 5-cylindriga motorerna.
Där får man ju lite pengar att reparera för.