Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1502982
Vår XC60 drog snett så vi lämnade in den på en hjulinställning. Men den drar snett i alla fall. Enligt verkstan så XC60 med fyrhjulsdrift väldigt känslig och svår att få bra. Kunde bero på däcken också (ja de är slitna). Stämmer det att man kanske får stå ut med en bil som drar snett när man köper en XC60? Vet inte om jag är känslig men släpper jag ratten så skulle jag ligga i diket efter 50 meter på en raksträcka i 70 km/h.
#1503002
Haft min XC60 med R-design/sportchassie och 20" fälgar över 5 år och aldrig haft problem med att den drar eller att någon firma haft eller sagt att det varit problem med AWD och varför skulle den vara mer problematisk än FWD? Visst känner man att den kan dra ytterst lite vid ojämn väg och doserade vägpartier med 20" fälgarna men det är marginellt. Är däcken ojämnt slitna så kommer givetvis bilen dra snett även om hjulinställningen är korrekt men det är ju lika på alla bilar och märks mer ju lägre profil man har på däcken.
Var har du gjort hjulinställningen, kanske ska byta till en verkstad som klarar av att utföra inställningen korrekt?
#1503125
Det finns många anledningar till att bilen drar åt något håll. Vägar lutar lite från mitten och utåt. Om bilen drar lite åt höger så så välj en rak sträcka (utan trafik) och kör den fram och tillbaka och kör över på vänster sida av vägen. Drar bilen åt andra hållet där är det däcken som är felet
Min gamla 745-a drar lätt åt höger med vinterdäcken, men går rakt fram med sommardäcken.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]