Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1501123
abel1 skrev:Gjorde detta nu men blev bara sämre nu kopplingen....man måste pumpa flera gånger nu innan den fungerar.
Kanske är skavcylindern som är skrot...verkar vara vanligt på dessa bilar om man läser på nätet
Då är det tryck till behållaren som gäller. Det funkar oftast även om skicket på cylindrarna är sämre. Slavcylindern är bara en packning, medan huvudcylindern är mer lik den till bromsen. Och kan "läcka in" luft från "pedalsidan" när det år slitet.
Jag gjorde ett eget lock med original lock till behållaren och en hjulventil. 1 - 2 hg tryck med däckfyllaren. Så funkade det. Manometer är för bränsletrycket, kör på etanol med förhöjt bränsle tryck
IMG_20201008_135301.jpg
IMG_20201008_135301.jpg (3.32 MiB) Visad 735 gånger
#1501148
Sök lite på forumet - det har hänt manuella VEA-bilar tidigare. Tror det har varit huvud- eller slavcylindern till kopplingen som börjar bli lite vissen av någon anledning.
Stod du med kopplingen nedtrampad länge innan ? Jag har råkat ut för det ett par gånger för ett par år sen då jag stod på tomgång med kopplingen nedtrampad en stund. Tack och lov har det inte hänt senare...
/M
av abel1
#1501518
Luftade igen i helgen med att sätta en slang på nippeln och sen ner i en halv fylld PET-flaska med bromsvätska och sen pumpade jag kopplingen några gånger sen fyllde på mer bromsolja i behållaren. Och gjorde detta kanske 5-6 gånger. Och nu fungerar kopplingen ca 95% känns helt som vanligt. Men när bilen stått ett tag så är pedalen lite segare att komma upp första gången jag kopplar men sen går den som vanligt igen. Och den har inte fastnat nere en enda gång sen detta. Men måste va nån liten luft bubbla kvar ändå. Betyder detta att de bara ä luft eller kan de va koppling cylinder ändå? Tänkte åka in på verkstad så dom får vakum suga kopplingen.

Mvh Anders
av Skuggan18
#1501679
Hade samma problem med min 2017 i våras. Tyvärr var jag tvungen att byta allt. Huvudcylinder och nedmontering av kopplingen(dvs stort jobb) Kostnad 45' . Som tur var gick det på garantin. Verkar vara ett problem på flera Volvo med manuell växellåda. Körde för några år sedan en hyrbil med samma fel.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1501684
Slavcylidern/urtrampningslagret är undermålig på vissa vea motorer. Det finns en TJ(32154) hos Volvo som beskriver detta, ersättningdelen är helt annorlunda utformad än den som monterades i fabriken.
av abel1
#1502292
Har haft den på verkstad o fått den luftad nu och fungerat fint i nästan en vecka nu men nu börjar den fastna nere igen....så då är de väll bara o inse att de troligen är slavcylindern som behövs bytas... :mad:
Men den övre huvudcylindern kan de bli så av den å? Hur kollar man om den är ok....verkar ju vara bra mycket billigare o laga om de va den. Men sån tur har man nog inte....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502333
Som jag skrev ovan är det en sliten bakre tätning på huvudcylindern som inte tätar riktigt så det kommer in liiite luft varje gång du trampar ner pedalen. Slavcylindern kan (normalt) inte suga in luft utifrån, däremot läcka ut bromsvätska så nivån sjunker i behållaren. Då kan luft komma in den vägen, särskillt om nivån redan är låg p.g.a slitna bromsklossar. Max. nivån i behållaren är den nivå det ska vara när alla klossar och skivor är nya. Om man inte fyller på bromsvätska utan bara har koll på den är alla klossar utslitna när nivån närmar sig min. märket. Om det då också läcker i kopplingsmanövreringen (kan läcka vid huvudcylindern också) så blir det ju fel. Det kan även läcka ut bromsvätska på baksidan på huvudcylindern till bromsen, det är dock svårt att se. Så det gäller att ha koll på nivån.
av abel1
#1502371
Har bokat tid på verkstad nu och dom vill byta slavcylindern urtrampnings lager och kopplingen.
Runt 17.000kr . Vet inte varför dom inte tror de är huvudcylimdern dock....
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]