Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkv
#1500629
Hej !

Försöker felsöka min baklucka på V60 2014 årsmodell (d4 om det har nån betydelse).

Den började med att krångla, fungerade sporadiskt under några månader. För att sedan helt lägga av.

Har kontrollerat säkringen under handsfacket (10A) och den var hel, men testade byta ut för säkerhets skull ändå. Utan framgång.

Så nästa steg var att riva ner panelerna och se om där hade skavt någon kabel. Men det ser inte så ut.

Det som är inringat i bild är anslutningen till själva låsanordningen. Här har jag ingen spänning alls när det är stängt, varesig jag trycker på knappen eller inte. Däremot om luckan är öppen verkar där finnas ~6v. (om inte min biltema elmojäng är keffo, dock testat mäta på bakrutetorkaren och där har jag 12v)

Tips på hur jag kan gå vidare?

Bild
av mkv
#1502154
Ingen?

Fortsatt felsökning;
1) Mätt vid säkringen under handskfacket, ingen spänning när bilen är av.
2) Varken knappen på själva bakluckan/handtaget eller knappen i kupen (knappen bredvid tanklocks-knappen) fungerar
3) Testat byta motor i bakluckan, ingen framgång.
4) Gått igenom kablarna i bakluckan, inga synliga fel.
av mkv
#1502358
Solomon skrev:Har du kollat låskista? Byte flera gånger på Volvo v50/s40 och problemet löste sig!
Ja. Förlåt, men det jag menade med "motor i baklucka" är just låskistan. :)
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]