Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1499585
Jag har precis köpt en XC60 D4 190 hästarn med ”riktig” automat. Efter bra input av er alla så har jag förstått att det är den motorn och växellådan man ska ha om man vill ha en slitvarg. :-)

Nu kan jag inte mycket om bilar men jag tycker det är ganska mycket diesel-knatter och väldigt ”tydliga” växlingar, det är lite traktor över det hela. Tänkte mig att jag nästan skulle sväva fram och att växlingarna inte ska kännas alls? Det är en långmilare (24000 mil) så man är ju lite nojig att både motor och växellåda sjunger på sista versen, eller så har jag bara orimliga förväntningar? Oljebyte i växellådan kanske? Vet inte när det är gjort senast.
#1499587
Är det AWD så har den en 5-cyl motor (6-stegat automatlåda) som har ett helt annat motorljud än den nyare 4-cyl maskinen (8-stegad automatlåda).
Spola lådan och fylla på med ny fräsch olja ingår inte i serviceprogrammet hos Volvo, så det är inte alls omöjligt att det aldrig är gjort.
Jag hade låtit göra det om jag hade gått i dina skor :-)
#1499599
Dieslar knattrar en del. Det kan även moderna bensinbilar med direktinsprutning göra. Hur knattret uppfattas är rätt personligt, men har du aldrig haft en diesel tidigare kan jag förstå om du tycker den knattrar mycket (speciellt på låga varv när den är kall).

Jag skulle också låtit byta olja i automaten.
#1499600
Jag har åkt en D4 förut men det var en 181-hästars (tror jag) V60 så kanske inte samma motor? Den gick mjukare och hade mindre dieselknatter. Sen kanske det är normalt att ljud och känsla förändras med många mil på mätaren?

Kan man lämna in bilen till vilken mek som helst för oljebyte i växellådan? Vad är ett rimligt pris?
#1499624
kolbackx skrev:Jag har åkt en D4 förut men det var en 181-hästars (tror jag) V60 så kanske inte samma motor? Den gick mjukare och hade mindre dieselknatter. Sen kanske det är normalt att ljud och känsla förändras med många mil på mätaren?

Kan man lämna in bilen till vilken mek som helst för oljebyte i växellådan? Vad är ett rimligt pris?
Du kanske ska speca vilken modell du har (årmodell, FWD/AWD osv.) så man vet vad du har för motor och låda? Är det en AWD så finns det mjukvara som förbättrar växlingarna på 6-stegade Geartroniclådan när oljan blir varm förutsatt att den servats av Volvo ÅF men oavsett på dom milen skulle jag säga spolning och oljebyte i automatlådan. Är det den 5-cyl diesel så är det inget konstigt med lite hårdare gång men personligen så väljer jag den motorn före nyare VEA på den gamla modellen iaf så man kan ha AWD också.
#1499628
kolbackx skrev:Jag har precis köpt en XC60 D4 190 hästarn med ”riktig” automat. Efter bra input av er alla så har jag förstått att det är den motorn och växellådan man ska ha om man vill ha en slitvarg. :-)

Nu kan jag inte mycket om bilar men jag tycker det är ganska mycket diesel-knatter och väldigt ”tydliga” växlingar, det är lite traktor över det hela. Tänkte mig att jag nästan skulle sväva fram och att växlingarna inte ska kännas alls? Det är en långmilare (24000 mil) så man är ju lite nojig att både motor och växellåda sjunger på sista versen, eller så har jag bara orimliga förväntningar? Oljebyte i växellådan kanske? Vet inte när det är gjort senast.
Femman är knattrig och den vibrerar iblan mer ibland mindre, vad det gäller lådan så är de inte bättre, jag har senaste mjukvaran och bytte faktiskt olja för 1000mil sedan bara för att överbevisa mig själv att det gör ingen skillnad, och det gjorde det inte heller, den rycker mer el mindre beroende på dagsformen. Jag har kört en drös tjänstebilar xc60 på jobbet och hyrbilar xc60 med femman awd och automat, och de är alla lika rassliga och ryckiga i växlingarna. Precis som du upplever det.
#1499640
dannesk skrev: ons 18 maj 2022, 18:30 Du kanske ska speca vilken modell du har (årmodell, FWD/AWD osv.) så man vet vad du har för motor och låda? Är det en AWD så finns det mjukvara som förbättrar växlingarna på 6-stegade Geartroniclådan när oljan blir varm förutsatt att den servats av Volvo ÅF men oavsett på dom milen skulle jag säga spolning och oljebyte i automatlådan. Är det den 5-cyl diesel så är det inget konstigt med lite hårdare gång men personligen så väljer jag den motorn före nyare VEA på den gamla modellen iaf så man kan ha AWD också.
Det är en 2017 D4 Classic AWD, den femcylindriga motorn med sexstegad automat. Den är kanske inte lika sofistikerad som den 8-stegade lådan förstås. Bilen tuffar på fint så det är alltså inget fel på den, tycker bara att det är väldigt mycket ”lastbil” över hela karaktären men det kanske ska vara så då. ;-)
#1499721
Hej ! Hade själv en V60CC D4 190 hk 8 stegs automat innan.
Har nu en XC60 D4 AWD dvs samma motor och låda som din. Min är upplåst till D5 med polestar.
Tyckte också att den var lite "fyrkantigare" mer lastbilslik i karaktären först, men nu har jag vant mig och tycker den växlar mjukt och svarar fint på gasen :-) . I sportläget tycker jag att den växlar lite hårdare ,men det ska vara så på den lådan då 8 stegaren är lite annorlunda konstruerad.
#1499904
Vår XC60 D4 är exakt likadan, motorn är en katastrof sett till ljudet.

Vid ett tillfälle trodde jag på riktigt att grannen kom med traktorn, men det var bara frun som kom hem med Volvon… så illa är det. Däremot stör det mig inte, inne i kupen är ju ljudet ganska dämpat.

Sen växlar den lite konstigt och det har kommit nu vid 22.000 mil, troligen blir det ett byte av olja i lådan inom kort.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]